Blar i Pedagogical resources and learning processes på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 31
-
På vei mot en rom(s)lig pedagogikk: En fortolkende studie av barns lekeerfaringer med rom og materialitet
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge;1, Doctoral thesis, 2016)I avhandlingen rettes oppmerksomheten mot barns lek i rom, kroker og hjørner i barnehagen, og hvordan bord, stoler, lekemateriell og fargestifter – det som omtales som materialitet – inngår i et samspill som har betydning ... -
Kontinuitet og diskontinuitet i overgangen fra barnehage til skolefritidsordning og skole : En multimetodisk studie av pedagogers og SFO-lederes prioriteringer av tiltak og barns erfaringer med kontinuitet og diskontinuitet
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge; 3, Doctoral thesis, 2016)Ph.d-studien består av to delstudier. Den første delstudien undersøker pedagogiske praksiser som har til hensikt å bidra til at barn opplever gode overganger og sammenheng mellom barnehage, skolefritidsordning (sfo) og ... -
Mellom risiko og kontroll — dramaturgiske perspektiver på lærerutdanneres undervisning
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;12, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Denne studien plasseres som en del av forskningsfeltet «the pedagogy of teacher education». I dette forskningsfeltet studeres spenninger mellom profesjonsspråk, praktisk lærerarbeid og disiplinfag. Nyere forskning ... -
Using a multimodal approach to empower Nicaraguan Rama schoolchildren to learn and use their ethnic language
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;8, Doctoral thesis, 2018)Historically, the Rama people, one the three remaining indigenous groups of Nicaragua, have suffered political and cultural oppression, which has resulted in the severe endangerment of their language. So far, several studies ... -
Taste og tenke, mene og mestre : En tekstanalytisk studie av konstruksjoner av norsklæreridentiteter i multimodale bloggutsnitt
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;39, Doctoral thesis, 2019)Formålet med avhandlingen er å undersøke konstruksjoner av norsklæreridentiteter i grunnskolelærerstudenters norskfaglige bloggtekster. Avhandlingen er en tekstanalytisk monografi og studien er forankret i sosialsemiotikk. ... -
Connecting everyday and academic learning practices, a teacher challenge?
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;34, Doctoral thesis, 2019)This article-based thesis presents the findings of a qualitative case study that provide a theoretically informed and empirically grounded description of regular classroom practices and how teachers anticipate and draw on ... -
Skriveforløpets dramaturgi : å iscenesette et skriveoppdrag — En kvalitativ studie av skriveundervisning i norsk, samfunnsfag og naturfag på 7. trinn, gjennomført i Normprosjektet
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;25, Doctoral thesis, 2019)Avhandlingen Skriveforløpets dramaturgi: Å iscenesette et skriveoppdrag plasseres innenfor feltet skriveforskning, og jeg undersøker hvordan skriveundervisning blir komponert. Jeg ser på hvordan et skriveoppdrag blir ... -
Sensing, Thinking and Doing Reflection in Early Childhood Education
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;30, Doctoral thesis, 2019-02-13)What you hold in your hand or read on your device is a dissertation composed of four articles, within each I explore reflection in classroom teaching of Norwegian Early Childhood Teacher Education (ECTE), differently. The ... -
Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classroom practices and student perspectives in three Norwegian classrooms
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;71, Doctoral thesis, 2020)This thesis investigates Content and Language Integrated Learning (CLIL) teaching practices with English L2 as the medium of instruction in three Norwegian secondary schools. The primary data are video observations of CLIL ... -
Skolekjøkkenets hemmeligheter : En kvalitativ studie om lærernes matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;75, Doctoral thesis, 2020)Hensikten med denne kvalitative studien er å innhente ny forskningsbasert empirisk kunnskap om mat- og helsefagets matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet. Avhandlingen er en monografi. Den overordnede problemstillingen ... -
Grasping materialities: Making sense through explorative touch interactions with materials and digital technologies
(Doctoral thesis, 2021)Our senses are deeply ingrained in the materiality of the world, and our embodied minds are shaped by touch interactions with the environment. Arts and crafts education is characterized by explorative, creative processes ... -
”We usually don’t talk that way about Europe…” - Interrupting the coloniality of Norwegian citizenship education
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;95, Doctoral thesis, 2021)In this study, I explore the coloniality of Norwegian citizenship education, emphasizing knowledge production and discourses in primary school classrooms. I investigate the social justice of knowledge production and ... -
Å fargelegge krisen - Grafisk og auditivt design i læremidlers fremstilling av klimaendringene
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlingen utforsker grafiske og auditive design brukt i norske læremidlers fremstilling av menneskeskapte klimaendringer, samt hvordan disse designene kan forstås i lys av både det norske læremiddellandskapets ... -
Leadership and responsibility: A study of early childcare institutions as inclusion arenas for parents with refugee backgrounds
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;106, Doctoral thesis, 2021)In this article-based dissertation, I have investigated how Norwegian early childcare institutions function as inclusion arenas for parents with refugee backgrounds and the leadership's responsibility in this matter. ... -
Digital literacies as social practices: students, technology and research methods
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;111, Doctoral thesis, 2021)This article-based thesis explores students’ digital literacies both in and outside of the classroom. Digital literacies are more than digital skills, and here understood as social practices that consists of students, ... -
Kvalitetsbetingelser i småbarnsgrupper og barns sosial-emosjonelle kompetanse i norske barnehager
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;127, Doctoral thesis, 2022)Studier viser at sosial-emosjonell kompetanse har betydning for barns trivsel og fremtid og for tilhørighet til andre mennesker. Barn utvikler sin sosial-emosjonelle kompetanse i relasjoner med andre mennesker i sosiale, ... -
Meningsskapende karriereveiledning: Karriereveilederes forståelser og erfaringer med Life-design veiledning i norsk kontekst
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;119, Doctoral thesis, 2022)Vi lever i en tid preget av endring og uforutsigbarhet i arbeidslivet, og menneskers behov og karriererelaterte utfordringer forandres deretter. De siste årene har behovet for en «motdiskurs» innenfor karriereveiledningsfeltet ... -
Supporting students’ creativity in primary science education Classroom practices and teacher conceptions
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;115, Doctoral thesis, 2022)The objective of the thesis is to examine how creativity can be facilitated in primary science education by exploring essential aspects of creativity and different aspects that contribute to the development and strengthening ... -
Partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in early childhood education and care
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;117, Doctoral thesis, 2022)This thesis investigates barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in early childhood education and care (ECEC). It is article based and comprises three ... -
Estetisk potensial i multimodale narrative apper
(Doctoral thesis, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg en type multimodale tekster som kan kalles narrative apper. Målet med og motivasjonen for dette prosjektet er å komme fram til ny kunnskap om de estetiske sidene ved disse tekstene. I ...