Browsing Pedagogical resources and learning processes by Issue Date
Now showing items 21-32 of 32
-
Faget utdanningsvalg – intensjoner og operasjonalisering: En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;139, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen består av tre delstudier (artikler I, 2 og 3) og en sammenfattende kappe. Formålet med avhandlingen er å bidra til kritisk utforskning av intensjoner ved faget utdanningsvalg som formalisert i læreplanen fra ... -
Teachers As Human Rights Defenders : Transforming Teachers’ Safeguarding Role Against Harmful Sexual Behaviour
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;160, Doctoral thesis, 2023)This study explores teachers’ understandings of and responses to harmful sexual behaviour (HSB) in primary schools, and the challenges that schools face in building interdisciplinary cooperation with other children’s ... -
En samtaleanalytisk studie av fagsamtalen under muntlig eksamen i norsk
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;171, Doctoral thesis, 2023)Avhandlingen utforsker muntlig eksamen som interaksjonell samhandling. Avhandlingen består av tre artikler, som bruker samtaleanalyse til å utforske videoopptak av fagsamtalen under muntlig eksamen. I den første artikkelen ... -
Private school policy and practice in Norway: Governing private schools: State funding and standardisation
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;175, Doctoral thesis, 2023)In recent decades, societal and educational issues have been used to legitimise policies encouraging privatisation worldwide. While in Norway the privatisation of education generates political disagreement due to the ... -
Exploring pupils' face-to-face interaction in a co-learning classroom context: The case of Bosnia and Herzegovina
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;191, Doctoral thesis, 2024)Global education trends indicate that social interaction skills grounded in cooperation are becoming crucial for current quality education. More than ever, empirical research and educational innovation call for a socially ... -
De yngste flerspråklige barna: Språkbruk hjemme og i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;187, Doctoral thesis, 2024)De fleste norske barn begynner i dag i barnehage fra de er ett år gamle, og mange av disse barna vokser opp i hjem hvor det brukes andre språk enn norsk. De yngste barna i barnehagen er i en fase av livet hvor de lærer å ... -
Entusiasme og ubehag: Barns navigering av religion i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;195, Doctoral thesis, 2024)Denne avhandlingen undersøker hvordan barn navigerer religion i en religiøst- og livssynsmangfoldig barnehage, og hvordan den institusjonelle konteksten påvirker barnas navigering. Jeg anlegger et levd religion-perspektiv ... -
Utvikling av en didaktisk refleksjonsmodell
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;213, Doctoral thesis, 2024)Temaet for avhandlingen er lokalt læreplanarbeid og kvalitetsutvikling i praktikerforskning. Hovedmålsetningen med prosjektet har vært å undersøke hvordan skolers profesjonsfellesskap kan bidra til kvalitetsutvikling og ... -
Teachers’ practices of non-standardised oral exams and implications for validity
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;217, Doctoral thesis, 2024)In educational assessment, the methods applied must ensure high validity (the feasible gathering and use of assessment outcomes), especially in situations where the stakes are high, and the assessment results have serious ... -
History, Education, and History Education: Expressions of Historical Culture in Norwegian and Swedish Upper Secondary Schools (1920-1960)
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;212, Doctoral thesis, 2024)The aim of this thesis is to analyse expressions of historical culture in the context of Norwegian and Swedish upper secondary schools in the period 1920–1960, and thereby explore changes, continuity, and diversity in ... -
Kritisk literacy, multimodalitet og sosiale medier: En utforsking av multimodale fritidstekster og tekstpraksiser på Instagram, ungdommers vurdering av dem, og hvordan de kan inngå i norskfagets arbeid med kritisk tilnærming til tekst
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;218, Doctoral thesis, 2024)Vi lever i en tid hvor samfunnet preges av rask teknologisk utvikling, og hvor stadig nye digitale verktøy, medier og teksttyper byr på stadig nye utfordringer og muligheter. I de norske læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 ... -
Fellesskapelse ved skolestart i førsteklasse
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;222, Doctoral thesis, 2025)I denne avhandlingen utforskes etableringen av fellesskap ved skolestart i førsteklasse. Formålet er å utvikle kunnskap om de sosiale prosessene i denne første fasen av skoleløpet. Avhandlingen er i første rekke ment som ...