De yngste flerspråklige barna: Språkbruk hjemme og i barnehagen
Abstract
De fleste norske barn begynner i dag i barnehage fra de er ett år gamle, og mange av disse barna vokser opp i hjem hvor det brukes andre språk enn norsk. De yngste barna i barnehagen er i en fase av livet hvor de lærer å forstå og bruke verbalspråket. Denne avhandlingen er en undersøkelse av hva som kjennetegner språkbruken i flerspråklige familier og språkpedagogikken barna blir møtt med i barnehagen.
Avhandlingen gir innsyn i hvordan fire barnehagebarn, deres familier og barnehagelærerne bruker språk i barnehagen og foreldrene hjemme. Avhandlingen ønsker å belyse hvordan de yngste barna med flerspråklig møtes språklig. For å undersøke dette er det gjort videoanalyser av språkene som brukes og foreldre og ansatte i barnehagen har blitt intervjuet gjennom store deler av barnas første år i barnehagen.
Hvilke språk som brukes i flerspråklige familier varierer, men selv om familiemedlemmene har samme språklig bakgrunn, vil det være flere språk som er i spill. Språkvekslingen kan følge ulike mønstre, men språkbruken er primært kommunikasjon.
Barna er ennå så unge at de fortsatt har et begrenset ekspressivt ordforråd. Når de samme barna er i barnehagen møter, de ansatte som primært er opptatt av å fremme barnas norskspråklige utvikling, og deres flerspråklige bakgrunn har lite oppmerksomhet.
Jeg diskuterer hvordan to språkdidaktiske modeller som er utviklet i arbeid med eldre barn i skole og barnehage, kan transformeres slik at de også kan anvendes i språkpedagogisk arbeid med de yngste barna i barnehagen. Dernest hvordan disse analysene kan kombineres med en språkpolicymodell som bringer fram kunnskap om språkpolicy i familier og utdanningskontekster.
Has parts
Artikkel 1: Lindquist, H. & Garmann, N. G. (2019). Toddlers and their translingual practicing homes. International Journal of Multilingualism, 18(1) 59–72. Hentet fra https://doi.org/10.1080/14790718.2019.1604712Artikkel 2: Lindquist, H. (2018). Barnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1 – 3 åringer. NOA : norsk som andrespråk, 34(1–2), 10–40. Hentet fra http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1557
Artikkel 3: Lindquist, H. (2019). Språkpedagogisk arbeid og de yngste flerspråklige barna. Norsk pedagogisk tidsskrift, 103(2–3), 159–171. Hentet fra https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-02-03-07