Blar i Master i økonomi og ledelse / siviløkonom på tittel
Viser treff 181-200 av 343
-
Kjøpssannsynlighet ved netthandel : Kjøpssannsynligheten ved netthandel sett ut i fra merkets relevans, forbrukerens oppfattede risiko, og variasjonssøkende atferd
(Master thesis, 2013)Med et stadig fremvoksende marked over nett, der fremdeles mange ikke fullfører sine nettbaserte transaksjoner, var hovedfokuset i denne studien å se hvorvidt noen faktorer lettere kan legge til rette for kjøp over nett. ... -
Knowledge Sharing in Cooperation : Why is Added Value Important?
(Master thesis, 2015)In this thesis, we have used a literature review of extant literature to identify variables that affect knowledge sharing between companies in cooperation. We identified three possible antecedents of knowledge sharing that ... -
Kommunikasjonskanalers påvirkningskraft på forbrukers holdninger
(Master thesis, 2016)Med et stadig større fokus på digitale og sosiale medier innen markedskommunikasjon, har vi som fokus for denne masteravhandlingen lagt vekt på å undersøke effekter av ulike medier på forbrukers holdninger. Vi sammenligner ... -
Kommunikasjonsstrategier i en endringsprosess : En studie av mellomlederes betydning for kommunikasjonsflyt mellom medarbeidere og konsernledelsen.
(Master thesis, 2017)Dagens samfunn endrer seg raskt og kontinuerlig. HR- undersøkelsen (2015) viser at hele 71% av virksomhetene som deltok forventer å få store fremtidige endringer i egen sektor. Det er derfor ett stort behov for mer kunnskap ... -
Kost-nytte analyse av privat solcelleinvestering
(Master thesis, 2017)De siste tiårene har prisen på solceller sunket drastisk. Overproduksjon på verdensbasis sammen med stor teknologisk utvikling er medvirkende årsaker til den store prisreduksjonen. Likevel er ikke det norske privatmarkedet ... -
Kostnadsfokus i olje- og gassnæringen : Hvordan benytter olje- og gassnæringen i Norge forsyningsledelse for å redusere kostnadene i prosjektarbeid på norsk sokkel?
(Master thesis, 2016)Olje- og gassnæringen står ovenfor store utfordringer da inntjeningene har falt kraftig og flere prosjekter har gått fra å være lønnsomme til å bli tapsprosjekter. Dette skyldes en fallende etterspørsel og synkende pris, ... -
KOSTRA som et verktøy for balansert målstyring i norske kommuner
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven tar for seg kommunal økonomistyring. Vi har sett på integrasjonen mellom det obligatoriske rapporteringssystemet KOSTRA og konseptet balansert målstyring. Gjennom problemstillingen og to forskningsspørsmål ... -
Kreativitet, begrensninger og gruppedynamikk: Hvordan begrensninger og gruppedynamikk påvirker den kreative prosessen i innovasjonsgrupper
(Master thesis, 2019)Med en økende globalisering, og økt fokus på forbedring av produktivitet og effektivitet for å opprettholde konkurransefortrinn, søker stadig flere bedrifter etter kreativitet og innovasjon (Zhu, G. Gardner, & Chen, 2018). ... -
Kriterier for leverandørutvelgelse : Hvilke kriterier anvender bedrifter med høyteknologiske produkter ved leverandørutvelgelse?
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven har som formål å se på hvilke kriterier som er mest avgjørende ved valg av leverandører for et nytt produkt. Utredningen tar utgangspunkt i bedrifter i Kongsberg Teknologipark. Vi starter oppgaven med å ... -
Kulturpotetenes merarbeid : Hvordan kulturansatte opplever jobbstress
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen tar for seg problemstillingen hvordan opplever kulturansatte merarbeid? Det blir først sett på hva merarbeid er. Merarbeid beskrives her som det ekstraarbeidet kulturansatte ofte opplever. For å ... -
Kundelønnsomhetsanalyser i telekommunikasjonsnæringen i Norge – en kvantitativ studie av bruksgrad og nytteverdi
(Master thesis, 2023)Som konkurranseintensiteten har økt i nyere tid, har også behovet for mer presise estimeringsmetoder økt. Virksomheter etterstreber dette gjennom kunderelaterte strategier og kundelønnsomhetsanalyser. Selv om dette er ... -
Kundereisen – veien til den optimale kundeopplevelsen : En kvalitativ studie om hvordan Markedspartner kan skape en optimal kundeopplevelse for sine eksisterende og nye potensielle kunder
(Master thesis, 2020)Hensikt – Hensikten med denne oppgaven er å gi ny innsikt ved å presentere forslag til hva Markedspartner kan gjøre for å eliminere friksjon i kundereisen, og hva som er hensiktsmessig å fortsette med i fremtiden for å ... -
Kunnskapsdeling i bedrifter : Et bidrag til økt jobbytelse?
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven fokuserer på et svært interessant tema innen kompetanseutvikling, som er kunnskapsdeling. Oppgaven startet med et ønske om å undersøke hva som bidrar til at ansatte i bedrifter deler kunnskap med ... -
Kunstig intelligens i økonomi og ledelse : En kvalitativ studie om hvordan den fjerde industrielle revolusjon, gjennom kunstig intelligens, er med på å endre norsk næringsliv
(Master thesis, 2018)Den fjerde industrielle revolusjon har startet sitt inntog i det norske næringslivet og man begynner å se konturene av den endringen som er i ferd med å skje. På bakgrunn av dette valgte jeg følgende problemstilling: Hvordan ... -
Kvalitativ studie om hvordan nyutdannede opplever den sosiale læringen i onboardingsprosessen
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen utforsker opplevelsen av sosial læring i onboardingsprosessen blant nyutdannede. Ved å benytte en kvalitativ tilnærming, ble det samlet inn data fra ti nyutdannede som gjennomførte onboardingsprosessen ... -
Kvalitet på samarbeid mellom leverandør og kunde. Hvordan kan det forbedres?
(Master thesis, 2015)Bakgrunnen for denne studien er at ledelsen i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) Teknisk avdeling mener at kvaliteten på samarbeidet med Hærstaben i en prosjektidéfase ikke er optimal. FLO har ansvaret for alt materiell ... -
Kvalitetsgap og betalingsvillighet for private- og nasjonale merkevarer
(Master thesis, 2016)Denne studien tar for seg teori om kjedenes egne merkevarer og produsentenes merkevarer. Studien vil omhandle forbrukeratferd og merkevarer innenfor sport og fritidsmarkedet. Det oppfattes å være lite forsket på nasjonale- ... -
Lean and Knowledge Management in Product Development
(Master thesis, 2016)We conducted a literature review during the spring of 2015, based on our interest regarding Lean and Knowledge Management. As Knowledge Management and especially Lean is more commonly utilized in manufacturing, we wanted ... -
Lean hos norske bønder; Erfaringer og utfordringer ved implementering
(Master thesis, 2021)Lean er et konsept som de siste årene har blitt et svært dagsaktuelt tema i næringslivet. Bedrifter fra både offentlig og privat sektor har implementert metodikken, eller har adoptert deler av den. I 2014 ble det startet ... -
Lean i Norge: Trender knyttet til utbredelse og bruk i perioden 2015-2022
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen tar for seg utbredelsen av styringsverktøyet Lean blant norske selskaper på tvers av geografiske områder, størrelser og industrier. Prinsippene for Lean stammer opprinnelig fra arbeidet på Toyota-fabrikker ...