Master i pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 81-100 av 207
-
I øyeblikket - felles oppmerksomhet som ferdighet og fenomen hos ungdom i et normalutviklingsperspektiv
(Master thesis, 2021)Felles oppmerksomhet som grunnleggende utviklingstrekk, innebærer trinnene, eller ferdighetene å initiere til, respondere på, og opprettholde felles oppmerksomhetsretting. Alle trinnene må utføres i bestemt rekkefølge, og ... -
Snakk med folk. Hvordan legge til rette for praksisfellesskap?
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt hvordan ledelsen på en videregående skole kan legge til rette for å utvikle fungerende praksisfellesskap. Ved å foreta intervjuer med ledere og lærere på en stor og kompleks skole, ønsket ... -
Barnehagens rom - rom for omsorg? En etnografisk inspirert observasjonsstudie om barnehagens fysiske miljø og de yngste barnas opplevelse av omsorg
(Master thesis, 2021)Denne studien tar utgangspunkt i kvalitative data og omhandler de yngste barnas uttrykk for opplevelse av omsorg og deres erfaring i møte med ting og mennesker i barnehagens fysiske miljø. Formålet med mastergradsavhandlingen ... -
Barnehagelærere med masterutdanning
(Master thesis, 2021)I denne masteravhandlingen har hovedtema vært barnehagelæreres anvendelse av masterkompetanse i barnehagen. Det er tatt utgangspunkt i problemstillingen «hva fremhever barnehageeiere at barnehagelærere med masterkompetanse ... -
Overgangen mellom barnehage og skole for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne studien er fokuset på sammenhengen mellom barnehagen og skolen, og den faglige og politiske diskusjonen som foregår, og har foregått, de senere årene omkring evalueringen av seksårsreformen og sammenhengen ... -
Med barn og unge i fokus!
(Master thesis, 2021)Avhandlingen har gjort et forsøk på å undersøke tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, og hvordan dette kan sikre ungdom deres rett til hjelp og støtte, forankret i mandatet om tidlig innsats. Opplæringslova §1-3 slår fast ... -
Tilrettelegging i spennet mellom allmennpedagogisk- og spesialpedagogisk praksis
(Master thesis, 2021)Barnehagens betydning for barns utvikling og læring er godt dokumentert både gjennom internasjonal og norsk forskning. I 2018 gikk 91,7% av alle barn i Norge i barnehage, og 3,2% av disse barna mottok spesialpedagogisk ... -
Elevers opplevelse av å motta spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Den norske skolen skal i dag være en skole for alle. Likevel pågår det en debatt om skolen i praksis virkelig er en skole for alle elever uansett forutsetninger. Forskeren i denne undersøkelsen mener de som best kan svare ... -
Dokumentanalyse av to styringsdokumenter- med fokus på inkludering, tilpasset opplæring, universell opplæring og kompetanseutvikling
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en dokumentanalyse av to styringsdokumenter som omhandler skole og utdanning. Oppgaven bygger på problemstillingen “Hvordan ivaretas inkluderingsprinsippet i styringsdokumenter som omhandler tilpasset ... -
Opplevelser av inkludering. Et innblikk i elever med nedsatt fysisk funksjonsevne sine opplevelser av inkludering
(Master thesis, 2021)Inkluderende opplæring er en internasjonal og nasjonal politisk målsetting og det foreligger tydelige føringer om at utdanningsinstitusjoner skal imøtekomme mangfoldet av elever. Alle elever skal ha mulighet til å delta i ... -
Ivaretakelse av relasjoner, barnehagens arbeid og psykisk helse under korona krisen.
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet om hvordan barnehagelæreren selv opplever at deres relasjoner til barna, deres arbeid og barnas psykiske helse påvirkes av korona krisen. Oppgavens hovedvekt ligger på hvordan ... -
Utfordringer og muligheter i kommunikasjon med ASK-brukere. En intervjustudie om kommunikasjonsutfordringer i møte med ASK-brukere og tiltak som kan føre til god kommunikasjon.
(Master thesis, 2021)Personer som av ulike årsaker ikke kan bruke talespråket som sin primære uttrykksform, kan ha behov for alternative eller supplerende måter å kommunisere på (ASK). Kommunikasjon ved bruk av ASK kan innebære bruk av ... -
Desentralisert eller kompleks kompetanseutvikling? - En kvalitativ studie av hvordan desentralisert kompetanseutvikling påvirker skoleeiers rolle i skolenes kompetanseutvikling.
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på hvordan den desentraliserte kompetanseutviklingen påvirker skoleeiers rolle i skolenes kompetanseutvikling. For å finne svar på problemstillingen har jeg valgt å gjennomføre ... -
Psykisk helse i skolen. En kvalitativ intervjuundersøkelse om lærernes erfaringer av arbeidet med psykisk helse og livsmestring i skolen.
(Master thesis, 2020)Det har i de seneste årene, blitt et større fokus på psykisk helse, implisitt i skolen. Med tanke på Utdanningsdirektoratets (2019) nye overordnede læreplan, skal folkehelse og livsmestring nå implementeres inn i alle ... -
Demokratisk ledelse i skolen. Et litteraturreview.
(Master thesis, 2020)Oppgaven undersøker demokratisk ledelse i skolen gjennom å analysere et utvalg forskningsartikler. -
Begynneropplæring i lesing og skriving: En studie om læreres tilrettelegging i begynneropplæringen for elever som har, eller står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.
(Master thesis, 2020)Lese- og skriveferdigheter er viktige ferdigheter som eleven må tilegne seg og beherske i dagens samfunn. Svake lese- og skriveferdigheter kan få store konsekvenser for elevene senere i livet. Formålet med denne masteroppgaven ... -
På nippet til å droppe ut: En intervjubasert undersøkelse om ungdom i videregående skole
(Master thesis, 2013)Det er altfor mange elever som har et stort fravær og alt for mange som slutter på skolen. Det er bekymringsfullt når en så stor andel av elever i Norge velger å slutte på skolen og ikke får studie- eller yrkeskompetanse. ... -
Avdekking av vold og seksuelle overgrep mot førskolebarn. Med fokus på tilrettelegging i avhørssituasjonen
(Master thesis, 2020)Studien omhandler avhør av barn i førskolealder og hvordan det tilrettelegges for at disse yngste barna skal kunne åpne seg og fortelle i avhør om vold og seksuelle overgrep, ved slik mistanke. Ulike faktorer som kan bidra ... -
Kompetanse- og Ressursfokus på tilpasset opplæring En kvalitativ studie av skolelederes forståelse av tilpasset opplæring og bruken av tilgjengelige ressurser
(Master thesis, 2020)The purpose of this study was to explore the school leaders' understanding of customized education and how they utilize their available resources. Inclusive education has been one of the Norwegian schools' biggest challenges ... -
ADHD og atferdsvansker i skolen Læreres opplevelse av kunnskap om og ivaretakelse av elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2020)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på intervjuer med fire lærere. Hensikten er å få større kunnskap om hvordan de selv opplever at de ivaretar elever med ADHD, og hvilken kunnskap de har om temaet. ...