Blar i Master i pedagogikk på emneord "VDP::Humaniora: 000"
Viser treff 1-15 av 15
-
ADHD og atferdsvansker i skolen Læreres opplevelse av kunnskap om og ivaretakelse av elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2020)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på intervjuer med fire lærere. Hensikten er å få større kunnskap om hvordan de selv opplever at de ivaretar elever med ADHD, og hvilken kunnskap de har om temaet. ... -
ASK – en del av barnehagens måte å kommunisere på!
(Master thesis, 2017)Barn i barnehage som ikke utvikler språk og kommunikasjonsferdigheter i samme takt som andre barn, kan ha behov for en alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) for å gjøre seg forstått. Forskning viser at tilegnelse ... -
Evidensbasert utredning og oppfølging av førskolebarn med autismespekterforstyrrelser (ASF) - betraktninger hos klinikere i spesialisthelsetjenesten
(Master thesis, 2017)Oppgaven har som mål å belyse hvilken betydning diagnostisering har for førskolebarn og oppfølgingen de får. Formålet med undersøkelsen er å finne ut hvordan klinikere reflekterer rundt evidensbasert og erfaringsbasert ... -
Filosofisk dialog som skoleutvikling: Et bidrag til det grønne skiftet?
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven ser på sammenhenger mellom filosofiske dialoger og bærekraftig helskoleutvikling og baserer seg på resultatene fra kvalitative undersøkelser av et skoleutviklingsprosjekt. Prosjektet er et aksjonsforskningssamarbeid ... -
Foreldrerådgivning fra Pedagogisk-psykologisk tjeneste En kvalitativ studie av hvilket syn rådgiverne i PP-tjenesten har på foreldrerådgivning og hvordan det gjennomføres i saker som er henvist til denne tjenesten
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg foreldrerådgivning i Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten). Problemstillingen er: Hvilket syn har PP-rådgivere på foreldrerådgivning og hvordan og i hvilken grad gjennomføres det ... -
Gylne øyeblikk Verdier og læring i et yrkesfaglig profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2020)Tema og problemstilling Denne oppgaven tar utgangspunkt i gylne øyeblikk ,verdier ,og utvikling i et yrkesfaglig lærer team . Temaet kom til på bakgrunn av at det synes å være mer fokus på resultater enn på verdier i ... -
Hva med meg? - en kvalitativ forskningsstudie om elever som ikke får tilrådning om spesialundervisning
(Master thesis, 2017)I den norske skolen er tilpasset opplæring nedfelt i opplæringsloven som en rettighet som favner alle. Dette innebærer at elevene skal møte en opplæring som er tilpasset elevenes ulike evner og forutsetninger, jf. § 1-3. ... -
Hva påvirker vilkårene for deltakelse i lek på 1. trinn?
(Master thesis, 2020)Masterstudien er en instrumentell kasusstudie av en 1. trinnsgruppe. Den undersøker hva som påvirker vilkårene for deltakelse i lek på 1. trinn. Hensikten har vært å få tak i et barneperspektiv på dette. Til grunn for ... -
Hva vektlegges i overgangen fra barnehage til skole; for barn med spesialpedagogisk tilrettelegging
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet om hva pedagoger legger vekt på i overgangen fra barnehage til skole for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Gjennom fokusgruppeintervjuer har jeg hentet inn empiri ... -
“Jeg har blitt helt ny” - En studie av et alternativt opplæringsløp i videregående skole
(Master thesis, 2020)I denne studien har vi forsket på et prosjekt som har vært gjennomført over en fireårs-periode, et alternativt opplæringstilbud for ungdom som har falt fra i det ordinære utdanningsløpet. Dette prosjektet har vist svært ... -
Ledelse av morgendagens barnehage Styrerens komplekse lederrolle – I en jungel av nye krav og oppgaver
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har hatt som hensikt å belyse endring- og utviklingen av barnehagesektoren og hvordan dette kan ha påvirket styrerrollen. De politiske føringene har endret lederrollen betraktelig de siste 20 til 30 ... -
Rektor- i spennet mellom klasserom og administrasjon. En kvalitativ studie av rektors balansegang mellom pedagogisk og administrativ ledelse.
(Master thesis, 2017)Med utgangspunkt i skolens styringsdokumenter er rektor forpliktet til å stake ut en pedagogisk kurs for skolen i tråd med føringer fra stat og kommune. Vi kan si at dette pedagogiske domenet er skolens hovedansvarsområde; ... -
Soft governance i styring av fagutvikling En undersøkelse av diskurs og makt i spennet mellom politikk og profesjon
(Master thesis, 2020)Utdanningsfeltet er et sterkt politisert samfunnsområde, med mange ulike interessenter. Statensbehov for kontroll over feltet, står ofte i et spenningsforhold med profesjonens behov for innflytelse og medvirkning i utviklingen ... -
Utvikling av trygg tilknytning hos de yngste barna i barnehagen - et ledd i forebygging av sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2017)For at de yngste barna skal oppleve trygghet i barnehagen, er de avhengige av å ha voksne rundt seg som de kan støtte seg til. Mange barn starter i barnehagen allerede som 1åringer, og får dermed mange nye mennesker- og ... -
Veiledning av foreldre med psykisk utviklingshemming : anført av metodikk eller etikk?
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Dette prosjektet handler om foreldre med psykisk utviklingshemming i møte med veiledere i en barnevernfaglig kontekst. I Norge har det vært lite oppmerksomhet om dette temaet, og forskning er nærmest ...