• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
Browsing Master i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap by Title 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap
  • Browsing Master i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap by Title
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap
  • Browsing Master i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap by Title
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browsing Master i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap by Title

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 1-20 of 23

  • title
  • issue date
  • submit date
  • author
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Å (ut)dannes som barnehagelærer i dialog med pedagogikkens begreper : en refleksjon og pedagogikkens mulighet som danningsfag i barnehagelærerutdanningen 

      Eriksen, Marte (Master thesis, 2016)
      Tema for denne masteroppgaven dreier seg om pedagogikkfaget som sentralt om sammenbindende danningsfaget i barnehagelærerutdanningen, og barnehagelærerstudentens danning. Den er skrevet som en teoretisk oppgave, med en ...
    • Barnehagen som skoleforberedende institusjon: En dokumentanalyse av et utvalg årsplaner 

      Nordlien, Randi (Master thesis, 2015)
      Mål Denne oppgaven belyser ulike forståelser av barnehagen som skoleforberedende institusjon gjennom analyse av årsplaner. Formålet med studien har vært å peke på hvilke forståelser som finnes av barnehagen som skoleforberedende ...
    • Barnehagens kulturelle rutiner. Samlingsstunden som arena for erfaringer og fellesskap 

      Andreassen, Ragnhild Irene Branstad (Master thesis, 2017)
      I mange barnehager praktiseres samlingsstund som en forholdsvis fast rutine. Denne studien søker å belyse barnas erfaringer med samlingsstunden og bidra til forståelse for hvilken betydning samlingsstunden kan ha for barna. ...
    • Barns filosoferende undring i barnehagen 

      Seierstad, Melissa Sharon (Master thesis, 2016)
      Ut fra et ønske om få frem barns stemme har masteroppgaven Barns filosoferende undring i barnehagen oppstått. Min opplevelse er at barns perspektiver eller subjektive syn i liten grad har hatt mulighet til å komme frem i ...
    • De yngste barna og bruksting: en hermeneutisk fenomenologisk inspirert studie av barns meningsskaping gjennom bruksting 

      Rødsand, Gisle (Master thesis, 2015)
      Hensikt: Min studies spørsmål er å beskrive hvordan de yngste barna skaper mening gjennom bruk av bruksting. Bruksting forståes som de tingene i barnehagen som ikke er leker eller arkitektur. Det kan være spisebestikk, ...
    • «Det er ikke tilfeldig at du gjør som du gjør» : En studie av hvilke forventninger styrer har til barnehagelærers profesjonskunnskap, og hvordan styrer beskriver det som er særegent ved denne kunnskapen. 

      Holvik, Elisabeth Thuseth (Master thesis, 2015)
      Formålet med denne masteravhandling er å finne svar som kan belyse hvordan styrer beskriver en barnehagelærers profesjonskunnskap, og hva som er særegent ved denne kunnskapen. Undersøkelsen er gjort med utgangspunkt i ...
    • Flerspråklighet som ressurs. 

      Ulstrup, Elin (Master thesis, 2018)
      Flerspråklighet som ressurs er oppgavens tema ut i fra aktualiteten i samfunnet og egeninteresse. Tallene fra Udir viser at 17% av barna i barnehagen er flerspråklige (2017a). I rammeverket til barnehagelærerne står det ...
    • Gjenbruk som pedagogisk idé : "når (materi)AL(ite)T henger sammen med alt" 

      Odegard, Nina (Master thesis, 2010)
      Hovedfokuset i mitt prosjekt er hvordan barns møter med gjenbruksmaterialer kan fremme likeverd og kreativitet. Jeg har valgt å se dette i lys av materialitet, og hvordan materialiteter virker inn i ulike pedagogiske ...
    • «Har jeg lov til å bli sint?» : Perspektiver på barnets sinneuttrykk ut fra to ulike kunnskapssyn. 

      Lyngroth, Lene (Master thesis, 2015)
      Gjennom denne teksten tar jeg sikte på å trekke frem barnets sinneutrykk og drøfte dette i lys av relevant forskning, utviklingspsykologiske perspektiver, evidensbasert metode, anerkjennelsesbegrepet og profesjonsetikk. ...
    • Hva forteller ettåreringer om å delta i et demokratisk barnefellesskap? 

      Mortensen, Merete Helene (Master thesis, 2015)
      Utgangspunktet og motivasjon for denne studien er å myndig-gjøre ettåringer i relasjonen til demokratiske forståelser innenfor barnehagen som samfunnsinstitusjon. Interessen for dette temaet meldte seg i lys to forhold som ...
    • Hvordan kommuniserer personalet i barnehagen med gutter og jenter? Og hva sier barna om sin opplevelse av kjønn? 

      Løvbrøtte, Kristin (Master thesis, 2010)
      Problemstilling: Hvordan kommuniserer personalet i barnehagen med gutter og jenter? Og hva sier barna om sin opplevelse av kjønn? Nøkkelord: Barnehage, likeverd, likestilling, språk, verbal og ikke-verbal kommunikasjon, ...
    • Hvordan skapes kunnskap? En undersøkelse av kunnskapsformer i barnehagelærerprofesjonen, og av kommunens arbeid med kompetanseutviklende tilbud og tiltak for barnehageansatte 

      Jansen, Kristin (Master thesis, 2013)
      Mål Denne oppgaven belyser ulike kunnskapsformer som kan identifiseres i barnehagelærerens profesjonsutøvelse. Den har hatt en særlig vekt på Aristoteles’ begreper episteme, techne og fronesis. En analyse av forholdet ...
    • Når de voksne følger barnas lines of flight : hendelser i barnehagen som utgangspunkt for pedagogisk praksis 

      Ulvund, Anne-Cathrine Menes (Master thesis, 2010)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å sette søkelyset på de yngste barna i barnehagen knyttet til en profesjonell praksis. Jeg vil være med på å gi et innspill til hvordan en profesjonell praksis kan utvikle seg. ...
    • Når ettåringer begynner i barnehagen : en teoretisk og empirisk studie av hva som vektlegges ved ettåringers oppstart i barnehagen 

      Larsen, Reidun (Master thesis, 2014)
      Formål I denne oppgaven undersøker jeg hva som vektlegges i aktuell faglitteratur om ettåringers oppstart i barnehagen og hva barnehagelærere og assistenter sier at de legger vekt på i gjennomføringen av ettåringers ...
    • Pedagogiske prinsipper og brytninger 

      Gryting, Kjetil; Wedø Tronvoll, Åse (Master thesis, 2018)
      Denne masteroppgaven handler om hva barnehagelærere vektlegger i sine fortellinger og betraktninger om pedagogikk. Fortellinger og betraktninger fra et verksted med barnehagelærere utlegges og fortolkes i lys av ideen om ...
    • Profesjonell kjærlighet. 

      Wium, Eli (Master thesis, 2018)
      Formålet med denne studien er å bidra til økt kunnskap om den profesjonelle kjærligheten i forhold til mangfold og inkludering. Denne kunnskapen kan være nyttig både for barnehagelærer og nye nasjonale styringsdokumenter ...
    • Realisering av likeverd mellom barn og voksne i barnehagen : En kvalitativ studie om realisering av likeverd innenfor barnehagens ramme basert på intervjuer med barn og barnehagelærere 

      Tellefsen, Hilde (Master thesis, 2015)
      Tema for denne studien er likeverd mellom barn og voksne. Jeg undersøker hvordan ideen om likeverd mellom barn og voksne kan realiseres innenfor barnehagens ramme. Likeverd kan på mange måter sies å være en selvsagt verdi ...
    • Rom for pedagogisk resonnering : en studie av erfarne barnehagelæreres muntlige fagspråk 

      Juritsen, Lise; Østmoen, Jostein (Master thesis, 2014)
      Utgangspunktet for denne studien er et ønske om å synliggjøre hva barnehageprofesjonens faglighet kan bestå av, i en tid da denne profesjonen er under press fra ulike hold i samfunnet. Vi har et ønske om styrke barnehagelærernes ...
    • Små forskere og medforskende barn og voksne – samspillets betydning for de minste barnas læringsprosesser 

      Braathen, Merete Ellen (Master thesis, 2010)
      This thesisfocuses on small children as scientists, and how interaction with adults and other children affects the child’s learning processes. The goal of the thesis is to make learning processes among small children more ...
    • Utvidet oppstart i barnehagen - En teoretisk og empirisk studie av hvilke begrunnelser som ligger til grunn for en utvidet og foreldreaktiv oppstart I barnehagen og hvilke konsekvenser det kan føre til 

      Hagerup, Monica (Master thesis, 2016)
      Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk med fokus på hvordan noen barnehager har valgt å endre praksis for oppstarten for de aller yngste barna. De har gjort oppstartsperioden lenger og valgt å gjøre en rekke tiltak ...

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit
       

       

      Browse

      ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

      My Account

      Login

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit