Flerspråklighet som ressurs.
Abstract
Flerspråklighet som ressurs er oppgavens tema ut i fra aktualiteten i samfunnet og egeninteresse. Tallene
fra Udir viser at 17% av barna i barnehagen er flerspråklige (2017a). I rammeverket til barnehagelærerne
står det at mangfold skal benyttes som ressurs, og vennskap og inkludering er gjentakende i barnehagens
føringer. For å se nærmere på hvordan flerspråklighet ble benyttet som ressurs, så ble problemstillingen;
hvordan anerkjennes flerspråklige barn som likeverdige deltakere i barnehagens pedagogiske praksis? Det
er benyttet fenomenologisk- hermeneutisk tilnærming, og kvalitative metoder. Det er observert i to
barnehager, og gjennomført intervjuer med 3 barnehagelærere. Den teoretiske bakgrunnen for oppgaven
er Axel Honneth sin teori om anerkjennelse.
Funnene viser at barnehagelærerne har mange refleksjoner i forhold til anerkjennelse, likeverdig deltakelse
og flerspråklighet som ressurs. Barnehagelærerne har omsorgsfulle relasjoner med flerspråklige barn, og
de arbeider målrettet med flerspråklige barns andrespråksopplæring, for at flerspråklige barn skulle få en
likeverdig deltakelse. Flerspråklige foreldre ble anerkjent som ressurs, ved at barnehagelærerne
etterspurte oversettelser av begreper, og var nysgjerrige på foreldrenes erfaringer og opplevelser fra
hjemlandet. Disse ble fortalt til barnegruppen etterpå, noe som var med på å bidra til at flerspråklige barn
fikk en betydningsfull stemme inn i fellesskapet. Flerspråklighet var ikke hørbart i barnehagene, det var til
dels manglende materiell som synliggjorde mangfold. Barnehagelæreren gikk i liten grad i dialog med
flerspråklige barn, slik at barna selv kunne få medvirke til hva de ønsket å dele fra hjemlandet, eller mor og fars hjemland.