Browsing Master i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap by Issue Date
Now showing items 1-20 of 27
-
Åpen barnehage- en møteplass i et fellesskapsperspektiv? En kvalitativ studie av fenornenet åpen barnehage
(Master thesis, 2008)This is a Master's Degree Thesis on the study of Preschool and Profession Development at Vestfold University College and the Pedagogical University of Denmark. The subject for this Master thesis is open kindergartens. The ... -
Hvordan kommuniserer personalet i barnehagen med gutter og jenter? Og hva sier barna om sin opplevelse av kjønn?
(Master thesis, 2010)Problemstilling: Hvordan kommuniserer personalet i barnehagen med gutter og jenter? Og hva sier barna om sin opplevelse av kjønn? Nøkkelord: Barnehage, likeverd, likestilling, språk, verbal og ikke-verbal kommunikasjon, ... -
Små forskere og medforskende barn og voksne – samspillets betydning for de minste barnas læringsprosesser
(Master thesis, 2010)This thesisfocuses on small children as scientists, and how interaction with adults and other children affects the child’s learning processes. The goal of the thesis is to make learning processes among small children more ... -
"Ventebølgen" på småbarnsavdelingen - materielle og diskursive praksiser
(Master thesis, 2010)Mål: Denne oppgaven tar for seg venting i en småbarnsgruppe i en barnehage. Søkelyset er rettet mot barnas kroppslige måter å møte dette på, og den betydning og makt materialitet gis gjennom språket. Jeg bygger på en ... -
Når de voksne følger barnas lines of flight : hendelser i barnehagen som utgangspunkt for pedagogisk praksis
(Master thesis, 2010)Formålet med denne masteroppgaven har vært å sette søkelyset på de yngste barna i barnehagen knyttet til en profesjonell praksis. Jeg vil være med på å gi et innspill til hvordan en profesjonell praksis kan utvikle seg. ... -
Gjenbruk som pedagogisk idé : "når (materi)AL(ite)T henger sammen med alt"
(Master thesis, 2010)Hovedfokuset i mitt prosjekt er hvordan barns møter med gjenbruksmaterialer kan fremme likeverd og kreativitet. Jeg har valgt å se dette i lys av materialitet, og hvordan materialiteter virker inn i ulike pedagogiske ... -
Utvikling av læringskulturer : et profesjonsoppdrag
(Master thesis, 2013)Jeg har i denne oppgaven vært opptatt av hvordan pedagogisk ledelse fremtrer i førskolelæreres profesjonsutøvelse. Mine forskningsspørsmål har vært hvordan førskolelæreres pedagogiske ledelse fremtrer, og hvordan de gjennom ... -
Hvordan skapes kunnskap? En undersøkelse av kunnskapsformer i barnehagelærerprofesjonen, og av kommunens arbeid med kompetanseutviklende tilbud og tiltak for barnehageansatte
(Master thesis, 2013)Mål Denne oppgaven belyser ulike kunnskapsformer som kan identifiseres i barnehagelærerens profesjonsutøvelse. Den har hatt en særlig vekt på Aristoteles’ begreper episteme, techne og fronesis. En analyse av forholdet ... -
Rom for pedagogisk resonnering : en studie av erfarne barnehagelæreres muntlige fagspråk
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for denne studien er et ønske om å synliggjøre hva barnehageprofesjonens faglighet kan bestå av, i en tid da denne profesjonen er under press fra ulike hold i samfunnet. Vi har et ønske om styrke barnehagelærernes ... -
Når ettåringer begynner i barnehagen : en teoretisk og empirisk studie av hva som vektlegges ved ettåringers oppstart i barnehagen
(Master thesis, 2014)Formål I denne oppgaven undersøker jeg hva som vektlegges i aktuell faglitteratur om ettåringers oppstart i barnehagen og hva barnehagelærere og assistenter sier at de legger vekt på i gjennomføringen av ettåringers ... -
Barnehagelæreres profesjonelle identitet - en analyse av fenomenet profesjonell identitet i lys av teorier om profesjon, kunnskap og dannelse
(Master thesis, 2014)Mål: Denne studien belyser barnehagelæreres profesjonelle identitet i lys av teorier om profesjon, kunnskap og dannelse. Jeg mener at barnehagelæreres flukt fra yrket kan ha sammenheng med barnehagelæreres profesjonalise ... -
Realisering av likeverd mellom barn og voksne i barnehagen : En kvalitativ studie om realisering av likeverd innenfor barnehagens ramme basert på intervjuer med barn og barnehagelærere
(Master thesis, 2015)Tema for denne studien er likeverd mellom barn og voksne. Jeg undersøker hvordan ideen om likeverd mellom barn og voksne kan realiseres innenfor barnehagens ramme. Likeverd kan på mange måter sies å være en selvsagt verdi ... -
Vilkår for barns lekende samspill : En empirisk undersøkelse av barns lekende samspill i møte med barnehagedagens puls og organisering
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien er å vise til hvordan vilkår for barns lek kan fremstå og fortolkes, og hvordan barnas lek utfolder seg i møte med disse vilkårene. Ved å studere dette vil jeg belyse mulige sammenhenger mellom ... -
Hva forteller ettåreringer om å delta i et demokratisk barnefellesskap?
(Master thesis, 2015)Utgangspunktet og motivasjon for denne studien er å myndig-gjøre ettåringer i relasjonen til demokratiske forståelser innenfor barnehagen som samfunnsinstitusjon. Interessen for dette temaet meldte seg i lys to forhold som ... -
«Det er ikke tilfeldig at du gjør som du gjør» : En studie av hvilke forventninger styrer har til barnehagelærers profesjonskunnskap, og hvordan styrer beskriver det som er særegent ved denne kunnskapen.
(Master thesis, 2015)Formålet med denne masteravhandling er å finne svar som kan belyse hvordan styrer beskriver en barnehagelærers profesjonskunnskap, og hva som er særegent ved denne kunnskapen. Undersøkelsen er gjort med utgangspunkt i ... -
De yngste barna og bruksting: en hermeneutisk fenomenologisk inspirert studie av barns meningsskaping gjennom bruksting
(Master thesis, 2015)Hensikt: Min studies spørsmål er å beskrive hvordan de yngste barna skaper mening gjennom bruk av bruksting. Bruksting forståes som de tingene i barnehagen som ikke er leker eller arkitektur. Det kan være spisebestikk, ... -
«Har jeg lov til å bli sint?» : Perspektiver på barnets sinneuttrykk ut fra to ulike kunnskapssyn.
(Master thesis, 2015)Gjennom denne teksten tar jeg sikte på å trekke frem barnets sinneutrykk og drøfte dette i lys av relevant forskning, utviklingspsykologiske perspektiver, evidensbasert metode, anerkjennelsesbegrepet og profesjonsetikk. ... -
Barnehagen som skoleforberedende institusjon: En dokumentanalyse av et utvalg årsplaner
(Master thesis, 2015)Mål Denne oppgaven belyser ulike forståelser av barnehagen som skoleforberedende institusjon gjennom analyse av årsplaner. Formålet med studien har vært å peke på hvilke forståelser som finnes av barnehagen som skoleforberedende ... -
Barns filosoferende undring i barnehagen
(Master thesis, 2016)Ut fra et ønske om få frem barns stemme har masteroppgaven Barns filosoferende undring i barnehagen oppstått. Min opplevelse er at barns perspektiver eller subjektive syn i liten grad har hatt mulighet til å komme frem i ... -
Utvidet oppstart i barnehagen - En teoretisk og empirisk studie av hvilke begrunnelser som ligger til grunn for en utvidet og foreldreaktiv oppstart I barnehagen og hvilke konsekvenser det kan føre til
(Master thesis, 2016)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk med fokus på hvordan noen barnehager har valgt å endre praksis for oppstarten for de aller yngste barna. De har gjort oppstartsperioden lenger og valgt å gjøre en rekke tiltak ...