Utvikling av læringskulturer : et profesjonsoppdrag
Abstract
Jeg har i denne oppgaven vært opptatt av hvordan pedagogisk ledelse fremtrer i førskolelæreres profesjonsutøvelse. Mine forskningsspørsmål har vært hvordan førskolelæreres pedagogiske ledelse fremtrer, og hvordan de gjennom sin pedagogiske ledelse kan bidra til å utvikle læringskulturer i barnehagen. Dette mener jeg er et aktuelt tema å fremheve i forhold til barnehagens videre utvikling. Blant annet står førskolelærere overfor utfordrende oppgaver i sin profesjonsutøvelse med tanke på pedagogtetthet. Dette skaper et behov for å vite mer om hvordan førskolelærere legger til rette for lærings- og utviklingsprosesser for hele personalet, slik Rammeplan for barnehagen legger føringer for.
Jeg har tatt utgangspunkt i en sosialkonstruktivistisk tilnærming til kunnskapsutvikling (Grbich, 2011; Säljö, 2004; Wittek, 2011). I dette perspektivet forstås kunnskap som konstruert i et sosialt fellesskap. Min innfallsvinkel i forhold til utvikling av læringskulturer, peker på betydningen av å lære sammen, og av hverandre. Jeg har valgt en kvalitativ undersøkelse, med en induktiv undersøkelsesmetode (Grbich, 2011), og jeg har gjennomført intervju med pedagogiske ledere i undersøkelsen. I analysen har jeg latt meg inspirere av grounded theory (Dalen, 2011; Grbich, 2011).
På bakgrunn av ulike analysenivåer har jeg kommet frem til ulike perspektiver innen pedagogisk ledelse, og ulike fokusområder de pedagogiske lederne var opptatt av i sin profesjonsutøvelse. De mest interessante funnene kan knyttes til:
Førskolelæreres fokus på kommunikasjon, intersubjektivitet og refleksivitet i deres pedagogiske ledelse.
Hvordan førskolelærere forholder seg til sin praksis i lys av hvordan de forstår, og tar i bruk et faglig språk.
Førskolelæreres erfaringer i forhold til assistentenes motivasjon og engasjement for pedagogisk arbeid.
De funn jeg har gjort i denne studien kan tyde på at det er nødvendig å sette søkelys på de komplekse prosessene som skjer i førskolelæreres pedagogiske ledelse. Ikke minst er det nødvendig for profesjonen selv å få belyst hvilke faktorer som bidrar til å utvikle læringskulturer, hvor personalet i barnehagen lærer sammen og av hverandre.