Praksislærerens rolle i praksisstudiet. En diskursanalyse av hvordan praksislæreren i barnehagelærerutdanningen beskrives i to praksishåndbøker
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i metoden kritisk diskursanalyse ved å analysere to utvalgte utdanningsinstitusjoners konkretiseringer av praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen, med tittelen Praksishåndboka. Jeg bruker strategien «Barnehager mot 2030 - strategi for barnehagekvalitet» (Kunnskapsdepartementet, 2021c) som et bakteppe med hensikt for å se hvor det fra politisk hold er ønskelig at barnehage og barnehagelærerutdanningen skal utvikle seg mot i årene frem mot 2030. I disse tekstene har jeg analysert hvordan praksislærerens rolle blir fremstilt, og hvordan rollen blir fremstilt i diskurser. I analysen ser jeg etter den politiske diskursen på praksislærerrollen sett i lys av kvalitetsdiskursen som gjelder for barnehagen og barnehagelærerutdanningen i dag. Med bakgrunn i dette er problemstilling for denne studien følgende: Hvilke diskurser kommer til syne om praksislærerens rolle i to utvalgte praksishåndbøker?
En utdannet barnehagelærer og praksislærer står i dag overfor kompliserte utfordringer, der utdanningen […] spiller en nøkkelrolle i å utvikle den kompetansen og i å legge grunnlaget for å videreutvikle den i et livslangt yrkesløp – i tråd med nye utfordringer og ny kunnskap (Kunnskapsdepartementet, 2018, s. 197).
Nøkkelord: praksis, barnehagelærerutdanning, praksislærer, lærerutdanner, utdanning, kritisk diskursanalyse