Blar i 3 Masteroppgaver på tittel
Viser treff 1912-1931 av 3897
-
«Ja, for det er jo veldig stort mangfold i Norge i dag, liksom» - En kvalitativ studie av to litterære samtaler om Synnøve Solbakken og Skitten Snø i et mangfoldig klasserom
(Master thesis, 2022)I denne studien er det undersøkt: På hvilke måter kan litterære samtaler om klassisk litteratur og migrasjonslitteratur bidra til danning og identitetsutvikling i det mangfoldige klasserommet? Læreplanen slår fast at ... -
«Ja, hva fader skulle en funnet på om en ikke hadde vært her da?»
(Master thesis, 2019)Bakgrunn. Puber er en attraktiv arena for rekreasjon som står i et spenn mellom å være potensielt helseskadelig, blant annet gjennom alkoholbruk, og potensielt helsefremmende ved å være en arena som tilrettelegger for ... -
Jag trivs bäst i öppna landskap – eller kanskje ikke?
(Master thesis, 2016)Norge har behov for arbeidskraften og kompetansen til de eldste arbeidstakerne, også til de som kan velge å ta ut pensjon og forlate arbeidslivet. Den fysiske utformingen av arbeidsplassen kan bidra til å fremme eller ... -
Jakten på det uvisse - Et barnehagepersonale på vei mot alternative forståelser av barns uttrykk og ytringer – hvordan forstå det vi ikke vet at finnes?
(Master thesis, 2023)Jeg har ønsket at masteroppgaven skal kunne bidra til kunnskap omkring det å aktivt forsøke å motvirke den type diskursiv makt som kan føre til at barnets subjekt blir definert uten å bli motsagt. Jeg ønsker å bidra med ... -
Jaktstart trigger endringer i fluktatferd hos hjort (Cervus elaphus)
(Master thesis, 2018)Antipredatoratferd skal sikre et dyr mot død, men de avveininger og handlinger det utfører for å unngå predasjon påvirker energiforbruk, matsøk og formeringsatferd. Mennesket er viktigste predator på hjort i mange økosystemer ... -
"Jeg bare går og spør på Rema"
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om karrierelæringsaktiviteten jobbskygging i faget utdanningsvalg i ungdomsskolen. Problemstillingen går på hvordan aktiviteten brukes i faget, med forskningsspørsmål om hvordan skolene jobber ... -
Jeg bare Googler det! - En kvalitativ undersøkelse om unge voksenes livsmestring knyttet til lave prestasjoner i matematikk
(Master thesis, 2017)Denne undersøkelsen handler om hvilke utfordringer i hverdagen unge voksne med lave prestasjoner i matematikk opplever i forhold til livsmestring. Forskning belyser at matematikkrelaterte ferdigheter hos voksne mennesker ... -
«Jeg blåser i hva slags aktivitet vi gjør så lenge det er gøy og godt for noe»
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er legitimeringen av kroppsøving som et læringsfag. Det er sett på hva kroppsøvingslærere tilrettelegger for i undervisningen, og hva kroppsøvingsfagets plass er i skolen. Vi har undersøkt følgende ... -
«Jeg danser, altså er jeg». En kvalitativ studie av barns opplevelse og deltakelse i danseprosjekt
(Master thesis, 2019)Denne avhandlingen tar for seg hvordan barn opplever å være delaktige i utviklingen av en koreografi i samtidsdans. Ved å sette fokus på forskjellen mellom den tradisjonelle danseopplæringen, og den medskapende rollen ... -
"...jeg elsker matteboka, jeg... vi hadde matteboka akkurat også gjorde man så mange sider og jeg syns det var så gøy!"
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om motivasjon i matematikk sett gjennom et elevperspektiv. Motivasjon er et vidt begrep som kan være vanskelig å observere, men det er vesentlig for god læring. Kleven og ... -
"Jeg er jo utdannet pedagog, ikke psykolog". En kvalitativ studie av læreres erfaring med livsmestring og psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2022)Folkehelse og livsmestring er et av tre tverrfaglige temaer som ble innført i det norske læreplanverket i 2020. Bakgrunnen for innføringen var behovet for utredningen av hva barn og unge vil ha behov for å lære i et ... -
«Jeg er litt usikker på hvordan jeg ivaretar idrettsperspektivet selv egentlig»
(Master thesis, 2023)I denne studien ønsket jeg å undersøke hvordan ulike kroppsøvingslærere implementerer idrettsaktiviteter i kroppsøvingsundervisning. Bakgrunnen for interessen rundt dette temaet bunner ut i innholdet i læreplanen for ... -
"Jeg er visst litt mye": En undersøkelse om det å være annerledes i boka HERMAN: Historier fra en udiagnostisert hverdag
(Master thesis, 2023)Denne masteavhandlingen posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet barnelitteratur med et leserorientert litteraturteoretisk ståsted. Temaet for masteroppgaven er bildebok og kontroversielle temaer. Materialet som er valgt ... -
«Jeg får bevegelsesglede når vi har mange forskjellige idrettsaktiviteter, fordi da har vi mye bevegelse»
(Master thesis, 2023)Gjennom masterstudiet i grunnskolelærerutdanningen har begrepet bevegelsesglede vært et gjennomgående begrep. Dette er et begrep som har fascinert meg og som jeg anser som viktig for lysten til å delta i bevegelse. Derimot ... -
"Jeg får mer lyst til å lese når jeg går mellom alle de bøkene"
(Master thesis, 2023)Lesing er noe som preger hverdagen vår, både på skolen og i arbeidslivet. Det blir lest timeplaner, lekser, arbeidstider, aviser og bøker. Lesing er et stort tema, og et tema som krever avgrensinger før det kan skrives om. ... -
– Jeg føler ikke at det gjør så mye med motivasjonen, men jeg merker jo at jeg må lese mye nøyere når vi jobber på denne måten. Et aksjonsforskningsprosjekt om temabasert litteraturundervisning.
(Master thesis, 2023)Dette aksjonsforskningsprosjektet tar utgangspunkt i en opplevd didaktisk utfordring i norskfaget. Hvordan kan det skapes engasjement for å lese eldre skjønnlitterære tekster i skolen? Den tradisjonelle, historisk-kronologiske ... -
Jeg føler ikke at jeg kommer fra én nasjon, jeg føler meg bare som et mennesket» En kvalitativ studie av identitetskonstruksjon blant minoritetsetnisk ungdom
(Master thesis, 2017-01-30)Denne oppgaven bygger på en kvalitativ studie der elleve informanter er intervjuet. Informantene har alle minoritetsetnisk bakgrunn, og er rekruttert fra multietniske hiphopmiljøer i tre byer på Østlandet; hhv Oslo, ... -
«Jeg føler meg så på bar bakke».
(Master thesis, 2018)Forskning viser at utfordringer med språk og tale er et av de vanligste problemområdene hos barn i barnehagealder. Når et flerspråklige barn i barnehagealder ikke tilegner seg morsmålet eller andrespråket som forventet, ... -
Jeg gikk en tur i skog og hei, da lærte jeg i en fei: En kvalitativ intervjustudie om læreres implementering av friluftsliv i spesialundervisning med ungdom
(Master thesis, 2022)Bakgrunn, formål og problemstilling Verken innholdet i spesialundervisning eller implementering av friluftsliv på ungdomsskoler og videregående skoler er viet særlig oppmerksomhet i faglitteratur og forskning. Formålet ... -
“Jeg har blitt helt ny” - En studie av et alternativt opplæringsløp i videregående skole
(Master thesis, 2020)I denne studien har vi forsket på et prosjekt som har vært gjennomført over en fireårs-periode, et alternativt opplæringstilbud for ungdom som har falt fra i det ordinære utdanningsløpet. Dette prosjektet har vist svært ...