dc.contributor.author | Bjørnsrud, Halvor | |
dc.date.accessioned | 2012-10-29T07:57:19Z | |
dc.date.available | 2012-10-29T07:57:19Z | |
dc.date.issued | 1992 | |
dc.identifier.citation | Bjørnsrud, H. (1992). ABC og lesebok : noen sentrale trekk ved utviklingen av innholdet. Grunnskolenytt (3), 33-39. | no_NO |
dc.identifier.issn | 0803-9046 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/149093 | |
dc.description.abstract | Når vi betrakter historien og abc-er og lesebøker fra omkring 1780 og fram til omtrent 1980, kan vi grovt skille mellom tre faser i utviklingen.
Pietisme og opplysning, 1870-1880.
Lesestoff om Norge og arbeidsskolepedagogikk, 1880-1945.
Samfunnsforandring og ny barnelitteratur, 1945-1980.
I artikkelen vil vi ta for oss og beskrive et utvalg sentrale bøker innenfor disse periodene. | |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | Lærebøker | no_NO |
dc.title | ABC og lesebok : noen sentrale trekk ved utviklingen av innholdet | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 33-39 | no_NO |
dc.source.journal | Grunnskolenytt | no_NO |
dc.source.issue | 3 | no_NO |