Show simple item record

dc.contributor.authorBjørnsrud, Halvor
dc.date.accessioned2012-10-29T07:57:19Z
dc.date.available2012-10-29T07:57:19Z
dc.date.issued1992
dc.identifier.citationBjørnsrud, H. (1992). ABC og lesebok : noen sentrale trekk ved utviklingen av innholdet. Grunnskolenytt (3), 33-39.no_NO
dc.identifier.issn0803-9046
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/149093
dc.description.abstractNår vi betrakter historien og abc-er og lesebøker fra omkring 1780 og fram til omtrent 1980, kan vi grovt skille mellom tre faser i utviklingen. Pietisme og opplysning, 1870-1880. Lesestoff om Norge og arbeidsskolepedagogikk, 1880-1945. Samfunnsforandring og ny barnelitteratur, 1945-1980. I artikkelen vil vi ta for oss og beskrive et utvalg sentrale bøker innenfor disse periodene.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectLærebøkerno_NO
dc.titleABC og lesebok : noen sentrale trekk ved utviklingen av innholdetno_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281no_NO
dc.source.pagenumber33-39no_NO
dc.source.journalGrunnskolenyttno_NO
dc.source.issue3no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record