Blar i USN Open Archive på emneord "kunst og håndverk"
Viser treff 1-19 av 19
-
Appropos: Utvikling av fag-applikasjon til kunst og håndverk og analyse av elevers meningsskaping i multimodal tekst
(Master thesis, 2013)Med utgangspunkt i kunst og håndverksfaget undersøker oppgaven hvordan elever leser og skaper mening i multimodale tekster. Det å delta i et moderne samfunn forutsetter en kompleks tekstkompetanse. Barn og unge må lære ... -
Beredskapskunnskap - nnavet i Lærerutdanning i Kunst og håndverk
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Concurrent (samtidig) lærerutdanning møter en dobbelt utfordring: studentene skal lære et (eller flere) fag, samtidig som de skal lære å lære bort fag. I Kunst og håndverk knyttes denne debatten ofte opp mot hvordan en i ... -
Digital billedskaping
(Master thesis, 1998)I denne oppgaven rettes søkelyset på læringsaspektet ved bruk av teknologi i billedskapende arbeid. Utviklingen av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) gir store utfordringer for faglærerutdanningen innenfor ... -
Elevens kunst- og håndverksprodukter i en utstillingskontekst
(Master thesis, 2013) -
En flerbruksvennlig arbeidsstasjon: Idéutvikling av arbeidsbord til fremtidens skole
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven ønsker jeg å legge til rette for den kommende læreplanen (2020) ved å utvikle en arbeidsstasjon der ungdomsskoleelever i kunst og håndverk og duodji har mulighet til å utforske i verktøy og materialer. ... -
Estetisk kompetanse: En studie om forståelsen av estetisk kompetanse, hvordan vi kan legge til rette for å utvikle estetisk kompetanse og hvordan den kan synliggjøres i eget skapende arbeid
(Master thesis, 2017)Utgangspunkt for oppgaven er en setning fra Kunnskapsløftet 2006, under formål med faget kunst og håndverk: «Estetisk kompetanse er en kilde til utvikling på flere nivåer, fra personlig vekst, via innflytelse på ens ... -
Fagtradisjoner, faglige synteser og fagdiskurs
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Denne artikkelen fokuserer på at oppmerksomheten i undervisningen kan ha ulike omdreiningspunkt som danner pedagogiske og faglige tradisjoner. Den dialektiske forståelsesstrukturen som anvendes her, har en disiplinorientert ... -
Grunnleggande ferdigheiter i kunst og handverk: Ein studie av lærar- og elevsyn på korleis tileigning av grunnleggande ferdigheiter i kunst og handverk kan fremje motivasjon og meistring i skulen
(Master thesis, 2014)Denne oppgåva belyser lærar- og elevsynet på korleis tileigning av dei grunnleggande ferdigheitene i kunst og handverk kan fremje motivasjon og meistring. Vidare tek avhandlinga føre seg korleis dei grunnleggande ferdigheitene ... -
Master design, kunst og håndverk: Sammendrag - masteroppgaver 2018
(Master design, kunst og håndverk;7/2018, Master thesis, 2018)I dette nummeret presenterer vi sammendrag fra masteroppgavene som er levert i 2018 høst/vår. Årets masteroppgaver viser en stor bredde i forhold til temaer og metoder som kan være utgangspunkt for undersøkelser/forskning ... -
Master design, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver 2017
(Master i formgiving, kunst og håndverk;5/2016, Others, 2017)Kjære leser, Undersøkelse og forskning i eget skapende arbeid er omfattende og byr på en rekke utfordringer knyttet til både klargjøring av begreper og teoretiske rammer og til tilegnelse av kunnskap gjennom praktisk arbeid. ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt og pilotprosjekt
(Others, 2015)Å kunne lære, kommunisere, samhandle, delta, utforske, skape og å ha fagspesifikk kompetanse er fremtidens kompetanseområde for å håndtere fremtidige oppgaver i samfunnet. Det er anbefalinger fra Ludvigsen utvalget. ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt, pilotprosjekt og andre tekster
(Others, 2014)Dette mastertidsskriftet er en presentasjon av studentoppgaver ved master i formgivning, kunst og håndverk ved høgskolen i Telemark, campus Notodden. Studiet er en videreføring og videreutvikling av Rammeplan for hovedfag ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2014, og andre tekster
(Others, 2014)Kjære leser, Det er en ekstra stor glede for meg å kunne presentere første nummeret av et mastertidsskrift som er dedikert masterstudentenes oppgaver ved høgskolen i Telemark, Notodden. Dette første nummeret er en presentasjon ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2015, 2013 og fagartikkel
(Others, 2015)Kjære leser, Å etablere et eget akademisk formingsfaglig miljø har vært sentralt for fagmiljøet siden etableringen av Hovedfag i forming i Norge i 1979. Dette er blitt gjort gjennom å utvikle studieplaner og praktisk ... -
Praksis i de praktiske og estetiske fagene i LK20 : Evaluering av fagfornyelsen i fire fag : Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;131, Report, 2023)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra 2022 - 2025. Evalueringen er organisert i fire delprosjekter, ... -
De praktiske og estetiske fagene – fagtradisjoner, fornyelse og endringer i læreplaner for fagene frem mot LK20
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;130, Report, 2023)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra august 2022 og ut 2025. Evalueringen er organisert i fire ... -
Spor i Hundremeter-skogen: En praktisk studie av estetisk skapende arbeid i naturen
(Master thesis, 2018)Denne mastergradsavhandlingen løfter kunst og håndverksfaget ut i naturen, som et utfyllende supplement til den tradisjonelle kunst og håndverk-undervisningen i grunnskolen, og forming i barnehagen. Med dypøkologien, og ... -
Et tverrfaglig møte mellom kunst og håndverk og matematikk: En studie i å visualisere matematiske teorem
(Master thesis, 2013)Bakgrunn for valg av tema i masteroppgave er interesse og fasinasjon for koblinger mellom kunst og håndverk og matematikk. Hovedvekten er på praktisk skapende arbeid, og det som undersøkes er det tverrfaglige møtet mellom ...