Estetisk kompetanse: En studie om forståelsen av estetisk kompetanse, hvordan vi kan legge til rette for å utvikle estetisk kompetanse og hvordan den kan synliggjøres i eget skapende arbeid
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467339Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Utgangspunkt for oppgaven er en setning fra Kunnskapsløftet 2006, under formål med
faget kunst og håndverk: «Estetisk kompetanse er en kilde til utvikling på flere nivåer, fra
personlig vekst, via innflytelse på ens egne omgivelser til kreativ nytenkning i et større
samfunnsperspektiv» (Kunnskapsdepartementet, 2006a). I oppgaven drøfter jeg hva
som kjennetegner estetisk kompetanse, og hvordan kan en legge til rette for utvikling av
estetisk kompetanse i grunnskolen. Jeg undersøker også hvordan en kan synliggjøre
estetisk kompetanse gjennom eget skapende arbeid.
Gjennom litteratur om estetikk og kompetansebegrepet, tidligere læreplaner og
gjennomført intervju har jeg funnet at estetisk kompetanse i kunst og håndverksfaget
kjennetegnes av å ha evne til å kunne sanse og føle, kunne håndverksteknikker, kunne
reflektere og sette ord på sine valg, og kunne teori om estetiske virkemidler og om
kunstepoker. Gjennom eget skapende arbeid har jeg synliggjort estetisk kompetanse ved
å skape klær, av innsamlet plastavfall.
Kjennetegn på estetisk kompetanse ble sammenstilt med mål for faget i Kunnskapsløftet
2006. Resultatet viser at for å tilegne seg estetisk kompetanse i løpet av grunnskolen er
det viktig at lærer evner å se sammenhengen mellom de ulike delene dagens læreplan.
Kompetansemål for faget alene vil ikke gi elevene fullverdig estetisk kompetanse. Det
blir også presisert at estetiske opplevelser trenger tid og ettertanke. Eget skapende
arbeid ble vurdert etter kjennetegn på estetisk kompetanse. Produktet har en «WOW
effekt», er godt synlig, og tiltrekker seg oppmerksomhet.
Ønsket er at oppgaven kan være til hjelp for andre lærere, til å forstå hvordan de kan
legge til rette for at elevene skal utvikle estetisk kompetanse slik det er tenkt etter
læreplanen.
ABSTRACT
The base for the assignment is a sentence from the curriculum “Kunnskapsløftet 2006”,
the purposes of art and crafts: "Aesthetic competence is a source of multi-level
development, from personal growth, through influence on one's own environment to
creative innovation in a larger social perspective" (Kunnskapsdepartementet, 2006a). In
the assignment I discuss what characterizes aesthetic competence, and how one can
facilitate the development of aesthetic competence in elementary school. I also explore
how one can visualize aesthetic skills through own creative work.
Through literature on aesthetics and competence concepts, previous curricula and
completed interviews, I found that aesthetic competence in arts and crafts is
characterized by having the ability to sense and feel, craft techniques reflect and put
their meaning in to words, and have knowledge about aesthetic means and art theory.
Through own creative work I have shown aesthetic competence in creating clothes,
from collected plastic waste.
Characteristics of aesthetic competence were combined with goals for the subject in
the curriculum “Kunnskapsløftet 2006”. The result shows that in order to acquire
aesthetic skills during primary school it is important that the teacher has the ability to
see the connection between the various parts of today's curriculum. Competence goals
for the subject alone will not give the students full aesthetic competence. It is also
emphasized that aesthetic experiences require time and reflection. Own creative work
was assessed according to the characteristics of aesthetic competence. The product has
a "WOW effect", is clearly visible and attracts attention.
The wish is that this assignment may help other teachers to understand how they can
facilitate the students to develop aesthetic skills as intended for the curriculum.