• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i design, kunst og håndverk
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i design, kunst og håndverk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estetisk kompetanse: En studie om forståelsen av estetisk kompetanse, hvordan vi kan legge til rette for å utvikle estetisk kompetanse og hvordan den kan synliggjøres i eget skapende arbeid

Jakobsen, Siri
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MasterJakobsen2017.pdf (6.287Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2467339
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i design, kunst og håndverk [72]
Abstract
Utgangspunkt for oppgaven er en setning fra Kunnskapsløftet 2006, under formål med

faget kunst og håndverk: «Estetisk kompetanse er en kilde til utvikling på flere nivåer, fra

personlig vekst, via innflytelse på ens egne omgivelser til kreativ nytenkning i et større

samfunnsperspektiv» (Kunnskapsdepartementet, 2006a). I oppgaven drøfter jeg hva

som kjennetegner estetisk kompetanse, og hvordan kan en legge til rette for utvikling av

estetisk kompetanse i grunnskolen. Jeg undersøker også hvordan en kan synliggjøre

estetisk kompetanse gjennom eget skapende arbeid.

Gjennom litteratur om estetikk og kompetansebegrepet, tidligere læreplaner og

gjennomført intervju har jeg funnet at estetisk kompetanse i kunst og håndverksfaget

kjennetegnes av å ha evne til å kunne sanse og føle, kunne håndverksteknikker, kunne

reflektere og sette ord på sine valg, og kunne teori om estetiske virkemidler og om

kunstepoker. Gjennom eget skapende arbeid har jeg synliggjort estetisk kompetanse ved

å skape klær, av innsamlet plastavfall.

Kjennetegn på estetisk kompetanse ble sammenstilt med mål for faget i Kunnskapsløftet

2006. Resultatet viser at for å tilegne seg estetisk kompetanse i løpet av grunnskolen er

det viktig at lærer evner å se sammenhengen mellom de ulike delene dagens læreplan.

Kompetansemål for faget alene vil ikke gi elevene fullverdig estetisk kompetanse. Det

blir også presisert at estetiske opplevelser trenger tid og ettertanke. Eget skapende

arbeid ble vurdert etter kjennetegn på estetisk kompetanse. Produktet har en «WOW

effekt», er godt synlig, og tiltrekker seg oppmerksomhet.

Ønsket er at oppgaven kan være til hjelp for andre lærere, til å forstå hvordan de kan

legge til rette for at elevene skal utvikle estetisk kompetanse slik det er tenkt etter

læreplanen.

ABSTRACT

The base for the assignment is a sentence from the curriculum “Kunnskapsløftet 2006”,

the purposes of art and crafts: "Aesthetic competence is a source of multi-level

development, from personal growth, through influence on one's own environment to

creative innovation in a larger social perspective" (Kunnskapsdepartementet, 2006a). In

the assignment I discuss what characterizes aesthetic competence, and how one can

facilitate the development of aesthetic competence in elementary school. I also explore

how one can visualize aesthetic skills through own creative work.

Through literature on aesthetics and competence concepts, previous curricula and

completed interviews, I found that aesthetic competence in arts and crafts is

characterized by having the ability to sense and feel, craft techniques reflect and put

their meaning in to words, and have knowledge about aesthetic means and art theory.

Through own creative work I have shown aesthetic competence in creating clothes,

from collected plastic waste.

Characteristics of aesthetic competence were combined with goals for the subject in

the curriculum “Kunnskapsløftet 2006”. The result shows that in order to acquire

aesthetic skills during primary school it is important that the teacher has the ability to

see the connection between the various parts of today's curriculum. Competence goals

for the subject alone will not give the students full aesthetic competence. It is also

emphasized that aesthetic experiences require time and reflection. Own creative work

was assessed according to the characteristics of aesthetic competence. The product has

a "WOW effect", is clearly visible and attracts attention.

The wish is that this assignment may help other teachers to understand how they can

facilitate the students to develop aesthetic skills as intended for the curriculum.
Publisher
Høgskolen i Sørøst-Norge

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit