Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 1602-1621 av 9956
-
Design-driven innovation in design practice. The case of designing a ship-bridge vision
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The aim of this paper is to investigate Verganti’s framework for design-driven innovation (DDI) in the context of design practice and to discuss, elaborate and deepen the understanding of DDI, especially on aspects related ... -
Designing an Accounting Course Module on Cost Allocation: Pedagogical and Didactical Considerations from a Norwegian Perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper aims to elucidate some didactical and pedagogical issues related to the design of a course module on cost allocation, a pivotal topic in management accounting education at the undergraduate level around the ... -
Designundervisning: Med fokus på idèfasen
(Master thesis, 2014)Tanken om at egen og andres designundervisning i norsk skole kunne vært bedre har fulgt meg siden design ble innført som et hovedområde i Kunst og håndverk med K06. Jeg tror at mye avhenger av hvordan arbeidet med en ... -
Destination cobranding in interorganizational networks: Assessing the role of central tourism organizations
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study examines whether tourism organizations influence each other to cobrand with the destination brand as a function of the interorganizational network structure. Empirically, it combines questionnaire and ... -
Det ambivalente friluftsliv : en analyse af miljøvenlige holdninger og adfærd blandt deltagere i to friluftslivsaktiviteter.
(Master thesis, 2016)Det Europæiske Miljøagentur lægger vægt på, at klimaforandringerne ikke bare er et spørgsmål, om ødelæggelser af naturområder og arter som forsvinder, men også er et stort problem for den globale sikkerhed, sundheden for ... -
«Det å ha en familie – det er så stort det» En kvalitativ studie om ansattes erfaringer med familiegjenforening for enslige mindreårige flyktninger.
(Master thesis, 2019)Hensikt: Enslige mindreårige flyktninger omfatter barn og unge under 18 år som kommer til Norge uten foreldre eller andre voksne som utøver foreldreansvar. De anses å være en spesielt sårbar gruppe da de migrerer uten nære ... -
Det blir ikke utforskende bare ved å skrive at elevene skal utforske. En dokumentstudie om tilrettelegging for utforskende matematikkundervisning i lærerveiledninger
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er hvilken hjelp og støtte lærerveiledninger gir lærere med tanke på utforskende matematikkundervisning. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan tilrettelegger lærerveiledninger for ... -
Det dreier seg om tre: En didaktisk undersøkelse av dybdelæring i praktisk skapende arbeid
(Master thesis, 2019)Begrepet dybdelæring er sentralt i fornyelsen av planverket som pågår, og denne undersøkelsen omhandler hvordan dybdelæring foregår i praktisk skapende arbeid i design, kunst og håndverk. Det er en didaktisk undersøkelse ... -
«Det er alltid catwalk ... uansett hvor du går» Foreldreperspektiv, delaktighet, følelser og reaksjoner når barnet deres lærer å bruke den hvite stokken
(Master thesis, 2022)For mange mennesker med nedsatt syn eller blindhet er den hvite stokken en av de viktigste ressursene for å kunne leve et selvstendig liv, hvor de kan mobilisere og orientere seg i omgivelsene. Dette er ikke minst viktig ... -
"Det er ei råd, - det leiter på, men det får til" : om dokker under kirkegolv
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Archaeological examination of four church fundaments/floors in East Norway has revealed a total of 19 textile doll shaped so as to resemble a small child. In this paper I discuss which function they may have had, and which ... -
"Det er en litt sånn sjokkeffekt som jeg tenker det ikke burde ha": En kvalitativ studie om polyamorøse foreldres opplevelser i møte med det offentlige Norge
(Master thesis, 2022)I det vestlige samfunnet er monogami ansett som den “riktige” måten å ha et forhold på. Mennesker som har en polyamorøs samlivsform og som lever i samtykkende ikke-monogame relasjoner risikerer å møte fordommer, marginalisering ... -
"Det er god folkeskikk" - Om norsk mangfoldsledelse
(Master thesis, 2021)Sammendrag Oppgavens formål Temaet mangfold og mangfoldsledelse er aktuelt, ikke bare for ledere og organisasjoner, men også for samfunnet som helhet. I denne oppgaven har vi som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan ... -
«Det er gøy og annerledes, men jeg savner barnehagen» - en kvalitativ studie som undersøker elevenes erfaring med overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ønsket jeg å finne ut hvordan eleven på første trinn opplever skolens læringsmiljø, i lys av deres erfaring fra barnehagen. For å få frem denne kunnskapen har jeg valgt å gjennomføre fire semistrukturerte ... -
«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.» Om bruk av videorespons for å fremme autonomi og kreativitet i fagskrivingen i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen blir det undersøkt hvordan studenter i grunnskolelærerutdanningen opplever tilbakemeldinger på autonome og kreative aspekter ved fagtekstene deres når tilbakemeldingene blir gitt i form av videoopptak. ... -
"Det er ikke gjort på et kvarter, det er ikke gjort på ett møte"
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I Norge finnes det rundt 250 personer som er identifisert med ervervet døvblindhet. På grunn av kombinasjonen av en syns- og hørselsnedsetting krever denne funksjonshemmingen spesialiserte og kompetent tjenestetilbud ... -
«Det er ikke mye tid for ‘’leke’’ i ungdomstiden, men hvis vi skulle så kan man …»: En studie av hvilke erfaringer elever på 9. trinn har med lek i naturfag
(Master thesis, 2023)Læring gjennom lek er noe som får mye oppmerksomhet i barnehage og hos de yngre i skolen, og forskning tyder på at dette er noe som kan ha mange fordeler. Samtidig er ungdomsskolen preget av stadig økende press og stress, ... -
"Det er ikke noe mitt opplegg, mine elever, mine ideer"
(Master thesis, 2022)Med innføringen av fagfornyelsen og ny læreplan (LK20), ble de seneste tiårs fokus på profesjonsfellesskap i skolen ytterligere forsterket. Forskningslitteratur på feltet trekker klare linjer mellom velfungerende ... -
Det er ikke pasienten som er umulig, det er vi som ikke finner "nøkkelen".
(Master thesis, 2022)Sammendrag Tittel og undertittel: Det er ikke pasienten som er umulig, det er vi som ikke finner «nøkkelen». En kvalitativ studie av helsearbeideres erfaringer med eldre innvandrere med demens på korttidsavdeling i ... -
«Det er ikke så rart vi ikke finner de voksne ute, de er jo inne og har chilltime» (Even 6 år) - En kvalitativ studie av tilsynsordningens betydning for elevenes opplevelse av trygghet i friminutt
(Master thesis, 2017)Tilsyn med elever i friminutt nevnes i det meste av litteratur som handler om å sikre elevene et godt psykososialt miljø. Her ses tilsyn som et sentralt ledd for å oppdage, avhjelpe og forebygge brudd på opplæringslovens ...