Det dreier seg om tre: En didaktisk undersøkelse av dybdelæring i praktisk skapende arbeid
Abstract
Begrepet dybdelæring er sentralt i fornyelsen av planverket som pågår, og denne
undersøkelsen omhandler hvordan dybdelæring foregår i praktisk skapende arbeid i
design, kunst og håndverk. Det er en didaktisk undersøkelse der jeg dokumenterer hva
som skjer når noe nytt læres med utgangspunkt i kvalitative forskningsmetoder. På
bakgrunn av dette er masteroppgavens forskningsspørsmål:
• Hvilke kunnskaper og ferdigheter oppstår når jeg lærer meg tredreiing og vil ha
større forståelse for dybdelæring?
• Hvilke prinsipper fra min tredreiingsprosess kan trekkes inn i design, kunst og
håndverk med tanke på dybdelæring?
Forskningsresultatene viser at dybdelæring blir synlig når motstand gjør at jeg må stoppe
opp og tenke. Dette har en stor verdi når noe nytt skal læres da jeg blir tvunget til å se på
flere muligheter og finne nye løsninger. Når nytenkning gjøres gjennom kroppslig og
sanselige erfaringer gjennom repetisjoner, vil ny kunnskap og nye ferdigheter bli
”sittende” og du vil kunne benytte deg av denne erfaringen når du møter nye
utfordringer.
Oppgavens hovedfunn underbygger teoriene om at metakognisjon og selvregulert læring
spiller en viktig rolle med tanke på dybdelæring, da evnen til å forstå egen læring gjør at
man kan jobbe selvstendig og være aktiv i egen læringsprosess.