Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørbø, Marita
dc.date.accessioned2020-04-03T12:04:05Z
dc.date.available2020-04-03T12:04:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2650345
dc.description.abstractBegrepet dybdelæring er sentralt i fornyelsen av planverket som pågår, og denne undersøkelsen omhandler hvordan dybdelæring foregår i praktisk skapende arbeid i design, kunst og håndverk. Det er en didaktisk undersøkelse der jeg dokumenterer hva som skjer når noe nytt læres med utgangspunkt i kvalitative forskningsmetoder. På bakgrunn av dette er masteroppgavens forskningsspørsmål: • Hvilke kunnskaper og ferdigheter oppstår når jeg lærer meg tredreiing og vil ha større forståelse for dybdelæring? • Hvilke prinsipper fra min tredreiingsprosess kan trekkes inn i design, kunst og håndverk med tanke på dybdelæring? Forskningsresultatene viser at dybdelæring blir synlig når motstand gjør at jeg må stoppe opp og tenke. Dette har en stor verdi når noe nytt skal læres da jeg blir tvunget til å se på flere muligheter og finne nye løsninger. Når nytenkning gjøres gjennom kroppslig og sanselige erfaringer gjennom repetisjoner, vil ny kunnskap og nye ferdigheter bli ”sittende” og du vil kunne benytte deg av denne erfaringen når du møter nye utfordringer. Oppgavens hovedfunn underbygger teoriene om at metakognisjon og selvregulert læring spiller en viktig rolle med tanke på dybdelæring, da evnen til å forstå egen læring gjør at man kan jobbe selvstendig og være aktiv i egen læringsprosess.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectdybdelæringen_US
dc.subjectpraktisk skapende arbeiden_US
dc.subjecttredreiingen_US
dc.subjectmetakognisjonen_US
dc.subjectselvregulert læringen_US
dc.subjectlæringsprosesseren_US
dc.titleDet dreier seg om tre: En didaktisk undersøkelse av dybdelæring i praktisk skapende arbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber111en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel