Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAmundsen, Marie-Lisbet
dc.contributor.authorGrøgaard, Jens Brandi
dc.date.accessioned2024-06-03T08:36:07Z
dc.date.available2024-06-03T08:36:07Z
dc.date.created2023-06-29T10:02:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAmundsen, M.-L., & Grøgaard, J. B. (2023). Elever med skolevegring: Hvilke faktorer kan ha betydning for at de kommer tilbake til skolen?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 9, 76-87.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3132193
dc.description.abstractStudien omfatter 673 foresatte til barn som strever med skolevegring. Den ble gjennomført som en web-basert studie i 2021, og informantene ble rekruttert ved hjelp av snøballmetoden. Vi ønsket å se nærmere på hvordan barna trivdes da de gikk i barnehagen, og hvilke faktorer som kan bidra til at de kommer tilbake til skolen. Utgangspunktet for studien er følgende problemstilling: Hvilke faktorer kan ha betydning for at barn som strever med skolevegring kommer tilbake på skolen? Funnene viser at barna trivdes og fant seg til rette i barnehagen. Det var i møte med skolen at problemene viste seg. Når det gjelder barna som har kommet helt eller delvis tilbake til skolen har disse bedre relasjoner til lærerne, de er tryggere på skolen, flere har venner på skolen, færre er redde for å snakke høyt i klassen, og flere deltar på fritidsaktiviteter. Gode relasjoner til lærerne og det at det tilrettelegges for faglig mestring i skolehverdagen, har stor betydning for hvorvidt barna kommer tilbake. I denne forbindelse er det verdt å merke seg at tre av fire foresatte mener deres barn ville profittert på en mer praktisk orientert undervisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleElever med skolevegring: Hvilke faktorer kan ha betydning for at de kommer tilbake til skolen?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Marie-Lisbet Amundsen, Jens B. Grøgaard.en_US
dc.source.pagenumber76-87en_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/ntpk.v9.5480
dc.identifier.cristin2159306
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal