Elever med skolevegring: Hvilke faktorer kan ha betydning for at de kommer tilbake til skolen?
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3132193Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Amundsen, M.-L., & Grøgaard, J. B. (2023). Elever med skolevegring: Hvilke faktorer kan ha betydning for at de kommer tilbake til skolen?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 9, 76-87. https://doi.org/10.23865/ntpk.v9.5480Sammendrag
Studien omfatter 673 foresatte til barn som strever med skolevegring. Den ble gjennomført som en web-basert studie i 2021, og informantene ble rekruttert ved hjelp av snøballmetoden. Vi ønsket å se nærmere på hvordan barna trivdes da de gikk i barnehagen, og hvilke faktorer som kan bidra til at de kommer tilbake til skolen. Utgangspunktet for studien er følgende problemstilling: Hvilke faktorer kan ha betydning for at barn som strever med skolevegring kommer tilbake på skolen?
Funnene viser at barna trivdes og fant seg til rette i barnehagen. Det var i møte med skolen at problemene viste seg. Når det gjelder barna som har kommet helt eller delvis tilbake til skolen har disse bedre relasjoner til lærerne, de er tryggere på skolen, flere har venner på skolen, færre er redde for å snakke høyt i klassen, og flere deltar på fritidsaktiviteter.
Gode relasjoner til lærerne og det at det tilrettelegges for faglig mestring i skolehverdagen, har stor betydning for hvorvidt barna kommer tilbake. I denne forbindelse er det verdt å merke seg at tre av fire foresatte mener deres barn ville profittert på en mer praktisk orientert undervisning.