Kommunikasjon og elevers innsats i kroppsøving
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2766508Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [300]
- Publikasjoner fra CRIStin [3865]
Originalversjon
Frigstad, T. (2020). Kommunikasjon og elevers innsats i kroppsøving. Psykologi i kommunen, 2020(6).Sammendrag
Formålet med studien er å vise hvordan student og forsker i lærerutdanningen kan få innsikt i hvordan kommunikasjon innvirker på elevers innsats i kroppsøving. Studien bygger på en forundersøkelse, observasjon av en undervisningstime på ungdomstrinnet og påfølgende intervju med en masterstudent i pedagogikk som har kroppsøving som fordypning. Sentralt i intervjuet er refleksjon over kommunikasjonshandlinger som tale, lytte, kroppsspråk og artefakter. Undersøkelsen synliggjør at kommunikasjon i kroppsøving kan være sammensatt og krevende og at det ikke alltid er mulig å redegjøre for alle valg som tas. Samtidig viser den at det å studere kommunikasjon, på en planmessig systematisk måte, kan gi grunnlag for refleksjon og læring. Studenten oppgir blant annet at han har fått en mer nyansert forståelse av hvordan han kommuniserer og hva som påvirker innsats. Det gir han et bedre grunnlag når han skal planlegge, gjennomføre og vurdere framtidig undervisning.