dc.contributor.author | Hontvedt, Magnus | |
dc.contributor.author | Oddvik, Morten | |
dc.contributor.author | Næss, Rakel Rohde | |
dc.date.accessioned | 2021-04-26T11:17:42Z | |
dc.date.available | 2021-04-26T11:17:42Z | |
dc.date.created | 2020-12-14T15:28:07Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Hontvedt, M., Oddvik , M., & Næss , R. R. (2020). Videolekser som ressurs for lesing og undervisning i lærerutdanning – En studie av hvordan samarbeid og partnerskap kan utvikles rundt lærerstudenters videoinnspilte leserefleksjoner. Acta Didactica Norden, 14(2), 5. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-8219 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2739558 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen rapporterer fra et pågående designeksperiment der et konsept kalt «videolekser» ble introdusert for å få innsikt i lærerstudenters lese- og læringsprosess. Konseptet ble laget i samarbeid mellom underviserne på universitetet og en lærer i kombinasjonsstilling. Videoleksene innebar at studentene spilte inn korte filmer der de reflekterte over egen lesing før de møtte til undervisning. Prosjektet ble gjennomført i et masteremne (år 4 av 5) ved et norsk universitet. Studien følger til sammen 47 lærerstudenter som tok emnet i løpet av en to-årsperiode. Datamaterialet består av 118 refleksjonsvideoer. Materialet er kodet, og utvalgte utdrag fra filmene presenteres og analyseres med interaksjonsanalyse. I artikkelen synliggjøres videoleksene som en form for videobasert støtte til lærerstudentenes lese- og læreprosess, med mulighet for å komme i kontakt med studentenes ofte «tause» selvstendige lesing. Studien konkluderer med at bruken av video har potensial til å skape felles fokus, og under bestemte forutsetninger bidra til å skape partnerskap og relevans i lærerutdanningen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Videolekser som ressurs for lesing og undervisning i lærerutdanning – En studie av hvordan samarbeid og partnerskap kan utvikles rundt lærerstudenters videoinnspilte leserefleksjoner | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | 2020©adno. | en_US |
dc.source.volume | 14 | en_US |
dc.source.journal | Acta Didactica Norden (ADNO) | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5617/adno.7916 | |
dc.identifier.cristin | 1859645 | |
dc.source.articlenumber | 5 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |