dc.contributor.author | Eik, Liv Torunn | |
dc.contributor.author | Moxnes, Anna Rigmor | |
dc.contributor.author | Vala, Heidi Østland | |
dc.date.accessioned | 2021-04-26T08:55:09Z | |
dc.date.available | 2021-04-26T08:55:09Z | |
dc.date.created | 2021-03-04T19:14:51Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Eik, L. T., Moxnes, A. R., & Vala, H. Østland. (2021). Spenning mellom ulike stemmer: Læringsmuligheter i veiledning. Nordisk Tidsskrift i Veiledningspedagogikk, 6(1), e3131. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-3047 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2739499 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen undersøker vi hvordan veiledningsstudenters læringsprosesser i gruppe kan bidra til å videreutvikle gruppeveiledning som veiledningsform. Vi fikk tillatelse til å undersøke egne studenters fagtekster fra en gruppeveiledningsøvelse. Analysen av 46 fagtekster ga oss tre kategorier for videre diskusjon; redskaper, vendepunkter og roller. Disse kategoriene diskuteres i lys av Bakhtins begreper dialog, heteroglossia, splittelser og samklang. Drøftingene viser at spenninger, uenighet og ulike forståelser av redskaper og roller i veiledning ofte underkommuniseres. Videre viser drøftingen metakommunikasjonens muligheter for å styrke læringsprosessene i gruppeveiledningen. Ulike stemmer kommer lite til uttrykk og disse stemmene kan i større grad benyttes som ressurs for læring. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Spenning mellom ulike stemmer: Læringsmuligheter i veiledning | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 The author(s). | en_US |
dc.source.volume | 6 | en_US |
dc.source.journal | NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3131 | |
dc.identifier.cristin | 1895734 | |
dc.source.articlenumber | e3131 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |