Spenning mellom ulike stemmer: Læringsmuligheter i veiledning
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2739499Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [261]
- Publikasjoner fra CRIStin [3300]
Originalversjon
Eik, L. T., Moxnes, A. R., & Vala, H. Østland. (2021). Spenning mellom ulike stemmer: Læringsmuligheter i veiledning. Nordisk Tidsskrift i Veiledningspedagogikk, 6(1), e3131. https://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3131Sammendrag
I denne artikkelen undersøker vi hvordan veiledningsstudenters læringsprosesser i gruppe kan bidra til å videreutvikle gruppeveiledning som veiledningsform. Vi fikk tillatelse til å undersøke egne studenters fagtekster fra en gruppeveiledningsøvelse. Analysen av 46 fagtekster ga oss tre kategorier for videre diskusjon; redskaper, vendepunkter og roller. Disse kategoriene diskuteres i lys av Bakhtins begreper dialog, heteroglossia, splittelser og samklang. Drøftingene viser at spenninger, uenighet og ulike forståelser av redskaper og roller i veiledning ofte underkommuniseres. Videre viser drøftingen metakommunikasjonens muligheter for å styrke læringsprosessene i gruppeveiledningen. Ulike stemmer kommer lite til uttrykk og disse stemmene kan i større grad benyttes som ressurs for læring.