Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 142-161 av 204
-
Lærernes tilbakemeldinger på muntlighet hos flerspråklige elever: En talerfokusert tilnærming
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kasusstudie som undersøker hvordan flerspråklige elever i to ulike velkomstklasser i grunnskolen, opplever norsklærernes tilbakemeldinger på muntlighet. Her undersøkes forholdet mellom språklige ... -
Lærerperspektiver på kompetanse til å handle miljøbevisst
(Master thesis, 2023)Læreplanen for naturfag beskriver hva bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema handler om. Et av de sentrale punktene er at elever skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger. Samtidig må beskrivelsene ... -
Lærerrollen i omvendt undervisning: Ungdomsskolelæreres erfaringer i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne mastergradsavhandlingen undersøker ungdomsskolelæreres erfaringer med omvendt undervisning i matematikk. Målet er å oppnå en dypere forståelse av hvordan lærere opplever sin rolle i planlegging og gjennomføring av ... -
"Læring med kroppen" i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2023)Denne studien har til hensikt å få auka kunnskapen om «læring med kroppen» i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingsfaget har som overordna mål å stimulere til livslang bevegelsesglede og til ein fysisk aktiv livsstil ut frå eigne ... -
Læringsplattformenes funksjoner i undervisning og vurdering
(Master thesis, 2023)Under Covid-19 pandemien ble det innført hjemmeskole for alle elever i Norge. På kort varsel ble skolen digital med fjernundervisning over internett. Lærere ble nødt til å jobbe digitalt, uavhengig av forkunnskaper og ... -
Master i grunnskolelærerutdanningen studenters opplevde svømmekompetanse
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for problemstillingen er mitt ønske om å bidra til at elever skal få anledning til å bli svømmedyktige så tidlig som mulig, og klare kompetansemålet i kroppsøving, «Ferdighetsprøven», etter 4. klasse. For at ... -
Masteroppgave om inkluderende læringsmiljø i samspill mellom lærer og elever - En studie om relasjoner, faglig og sosial læring samt elevmedvirkning
(Master thesis, 2022)Ved hjelp av sekvensielt eksplorerende design, som i denne sammenheng også kan omtales som en kvalitativ dominant studie, har jeg forsket på et bestemt fenomen. En utvalgt lærer og vedkommende sine elevers erfaringer og ... -
Matematikksamtaler
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler elevers matematikkfaglige samtaler i arbeid med LIST-oppgaver. Denne masteravhandlingen er en kvalitativ studie som omhandler hvordan 10.klasseelever samtaler i matematikk. Studien undersøker ... -
Matematikkvansker og Spesialundervisning
(Master thesis, 2023)Sammendrag Tittel: Matematikkvansker og spesialundervisning, en kvalitativ studie med intervju av to elever fra grunnskolen og to elever fra den videregående skolen. Formål: Hensikten til studien var å kartlegge hvilke ... -
"Målet er jo at elevene skal lære" - En kvalitativ studie om hvordan fem norsklærere arbeider med muntlige ferdigheter og formativ vurdering på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2023)I denne studien har vi som mål å belyse hvordan fem norsklærere formidler at de arbeider med muntlige ferdigheter på ungdomstrinnet, og å undersøke hvordan de formidler at de bruker vurdering for læring aktivt i dette ... -
Menneskerettighetsundervisning i Ungdomsskolen. En kvalitativ studie over samfunnsfaglæreres erfaringer
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven ønsker vi å avdekke hvilken plass menneskerettighetsundervisning har i ungdomskolen, gjennom å undersøke hvordan et utvalg lærere arbeiderer med menneskerettighetsundervisning samt om innføringen av ... -
Metakognisjon og misoppfatning i matematikk
(Master thesis, 2023)Dette prosjektet fokuserer på metakognisjon og misoppfatning i algebra blant elevar på 10. trinn. Formålet med prosjektet er å undersøke om elevars metakognisjon har ein samanheng med deira grad av misoppfatning i algebra. ... -
Metakognitiv bevissthet og misoppfatninger i brøk på sjette og syvende trinn.
(Master thesis, 2023)Prosjektet fokuserer på metakognitiv bevissthet og misoppfatninger knyttet til brøk hos elever i sjette og syvende trinn. Hensikten med prosjektet er å undersøke elevers egen uttrykkelse om egen metakognitiv bevissthet. ... -
Modellbasert undervisningspraksis i en norsk kroppsøvingskontekst- Erfarte erfaringer i praksis
(Master thesis, 2022)Hensikt: Målet med prosjektet er å løfte frem erfaringene i løpet av et skoleår for 9.klasse rundt modellbasert praksis både fra kroppsøvingslærerens og elevenes perspektiv. Videre ser vi på hvordan og hvorfor en modellbasert ... -
Muntlig deltakelse i engelsk klasserommet
(Master thesis, 2022)This study examines English teachers’ methods for increasing their students’ oral participation in an English as a foreign language classroom. Oral participation can be seen as an important factor for developing oral skills, ... -
"Om bare én av oss var annerledes ..." - Skeiv ungdomslitteratur og dens relevans for undervisning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan vi kan arbeide med temaene kjønn og seksualitet i litteraturundervisningen i norsk på ungdomstrinnet; nærmere bestemt homofili i nyere, norsk ungdomslitteratur. Gjennom en nærlesing ... -
Omvendt undervisning i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan omvendt undervisning i matematikk kan legge til rette for at den tilpassede opplæringen blir positivt påvirket i det ordinære klasserommet, og hvordan hjemmearbeidet i metoden kan ... -
Out-of-school English and teacher encouragement
(Master thesis, 2022)The thesis aims to investigate how English teachers in Norway take into account the English that their students are exposed to in their spare time, and how and to what extent they encourage this. It is based on previous ... -
Parallelle fortellinger i kristendommen og islam
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har skrevet om parallelle fortellinger og hvordan de blir framstilt i norske lærebøker for faget KRLE på ungdomstrinnet. Vår lærebokforskning av to forskjellige lærebøker i KRLE 8-10, er av en eldre ...