• Kjønnsrollenes arv i kunst og håndverksrommet 

      Nymoen, Jeanette (Master thesis, 2022)
      Formålet med dette prosjektet er i hovedsak bevisstgjøring om hvordan elever og lærere påvirkes av kjønnsroller i faget kunst og håndverk, noe som i annen rekke kan bidra til eventuelle justeringer av hvordan faget ...
    • Kognitive utfordringer i møte med programmering 

      Skårdal, Kay Arne Kongevold (Master thesis, 2022)
      Denne studien har som formål, å undersøke hvilke kognitive nivåer som finnes i oppgaver med programmering for to norske læreverk i matematikk. For å dekke det nye kompetansemålet innført ved fagfornyelsen (LK20), vil det ...
    • Kongsberg kirke som læringsressurs 

      Blandhoel, Edith Thérese Cabanel (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan lærerne i Kongsberg bruker Kongsberg kirke som læringsressurs i en stedbasert undervisning. Oppgaven er bygd på empirien som er samlet inn gjennom intervju av fire lærere som underviser ...
    • Konkretiser det abstrakte med pedagogisk programmering 

      Holm, Anders (Master thesis, 2022)
      Dette er en kvasieksperimentell studie som undersøker hvordan pedagogisk programmering som et alternativ til vanlig algebraopplæring påvirker effekten på læring av algebra – nærmere bestemt utforming av algebraiske uttrykk. ...
    • Konspirasjonsteorier i norsk skole: En etisk analyse 

      Aure, Anders Nilsson (Master thesis, 2023)
      Fokuset på konspirasjonsteorier i forskningen har de siste årene blitt bedre. Kunnskap om hvordan læreren skal håndtere konspirasjonsteorier i skolen er derimot en mangel i forskningen. Hvordan læreren kan handle er noe ...
    • Kreativitet i kroppsøving - fra et lærerperspektiv 

      Sveistrup, Elfi Knippen (Master thesis, 2022)
      Dette er en masteroppgave ved Universitetet i Sørøst – Norge. Kroppsøving har lenge vært et omdiskutert fag. Faget har vært preget av en sterk idrettsdiskurs, og mange har stilt spørsmål til fagets fremtid i skolen. En av ...
    • Kritisk tenkning i samfunnsfag 

      Bjørn, Martin Teddy (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven omhandler implementering av kritisk tenkning på ungdomstrinnet. I en kompleks verden med en enorm tilgang på informasjon blir man nødt til å ta valg. Kritisk tenkning har fått en sentral posisjon i skolens ...
    • Kroppsøving med øving i fokus? 

      Fossheim, Synne (Master thesis, 2023)
      Skolen er stadig i endring og utvikling, og gjennom fagfornyelsen har øvingsbegrepet fått større plass i kroppsøvingsfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). Det er et økende behov for å belyse dette begrepet nærmere for å ...
    • Kroppsøving utendørs: Aktualisering av potensielle affordances i skolens uteområde i kroppsøving 

      Snortheimsmoen, Hege; Hønnåshagen, Nina (Master thesis, 2022)
      Oppgavens hensikt er å belyse hvordan kroppsøvingslærere kan bruke skolenes uteområder for å lage en mer variert undervisning, men også hvordan elever og kroppsøvingslærere sammen kan se flere muligheter i uteområdet. ...
    • Kunsten i å gi rom for kritisk lesing 

      Bakås, Thea Karen (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan innholdsreklame brukes som inngang til å styrke elevenes kritiske literacy?» I dag eksponeres elevene for enorme tekstmengde hver dag. Kritisk ...
    • Kvantitativ analyse av misoppfatninger knyttet til brøk i tiende trinn 

      Iversen, Martin Løvbakk; Rosland, Birthe Amanda Kanutte (Master thesis, 2022)
      Denne studien dreier seg om misoppfatninger i temaet brøk blant elever på tiende trinn, og har som hensikt å forsøke å avdekke hvilke konsekvenser disse misoppfatningene kan ha for elevenes matematiske kompetanse og om man ...
    • Leselyst på ungdomsskulen 

      Hiim, Liva Rakel Ritland (Master thesis, 2023)
      I denne undersøkinga skal eg svare på problemstillinga: Korleis opplever ungdomsskuleelevar skulen sitt arbeid med å fremje leselyst? For å svare på denne problemstillinga har eg nytta meg av desse forskingsspørsmåla: ...
    • Lesestrategier i Fagfornyelsens læremidler 

      Iversen, Per Anders Solheim (Master thesis, 2023)
      Denne avhandlingen er en kvalitativ innholdsanalyse av et utvalg læremidler i norskfaget, avgrenset til 5. trinn. Analysen har som formål å besvare problemstillingen «Hvordan støtter et utvalg nye læremidler elevenes ...
    • Litteratur i et livsmestringsperspektiv 

      Nilson, Ingrid Isabell (Master thesis, 2022)
      I denne mastergradsavhandlingen undersøkes det hvordan det tverrfaglige temaet livsmestring ivaretas i arbeid med et læreverk på ungdomstrinnet. Nærmere bestemt har jeg valgt læreverket Norsk 9 fra Cappelen som nylig er ...
    • Litterær empatiutvikling - En studie av et utvalg elever og læreres opplevelse av lesing av skjønnlitteratur som ressurs for empatiutvikling 

      Furnes, Julie Konstanse (Master thesis, 2023)
      Problemstillingen jeg har valgt for denne mastergradsavhandlingen er: Oppfatter lærere og elever på mellomtrinnet lesing av skjønnlitteratur som empatiutviklende? Jeg har valgt ut følgende forskningsspørsmål for å kunne ...
    • Livsmestring gjennom oppgaver og skjønnlitteratur 

      Østmoen, Sara Elisabeth Zürcher (Master thesis, 2023)
      Denne masteravhandlingen tar for seg livsmestring fra det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Målet for studien er å undersøke følgende problemstilling: På hvilken måte kommer ulike aspekter av livsmestring fra ...
    • Lærebøkers representasjoner av brøk større enn 1: En komparativ innholdsanalyse av tre lærebøker i matematikk på 5. trinn 

      Nilsen, Mari Telise (Master thesis, 2022)
      Temaet for denne mastergradsavhandlingen er lærebøkers bruk av representasjoner i temaet brøk større enn 1 på 5. trinn, etter ny læreplan. Gjennom en komparativ innholdsanalyse har jeg sett på de tre læreverkene Multi 5A ...
    • Læreplan i endring - er det plass til sosiale medier? 

      Phan, Son Hung (Master thesis, 2023)
      Sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle i skoleundervisningen, og fremtiden ser lovende ut for bruken av disse plattformene i klasserommet. Som forsker har du valgt å anvende aksjonsforskning for å konstruere et ...
    • Lærer-elev-relasjonen under hjemmeskole 

      Tallakstad, Vilde; Jeilen, Martine Sandum (Master thesis, 2022)
      Hovedmålet med studien har vært å undersøke hvordan lærere ivaretok relasjonen med elevene da skolene stengte ned som følge av pandemien. Da skolen stengte, ble digital teknologi en essensiell del av skolehverdagen. Derfor ...
    • Læreres digitale kompetanse - En kvalitativ studie på læreres innstilling til egen digital kompetanse 

      Olsen, Monika; Grønboengen, Maria Andresen (Master thesis, 2023)
      I denne avhandlingen har målsetningen vært å finne svar på hvilken innstilling lærere som underviser på ungdomstrinnet har til egen digital kompetanse. Digitaliseringen er stadig i utvikling og i forlengelse av dette er ...