Konspirasjonsteorier i norsk skole: En etisk analyse
Abstract
Fokuset på konspirasjonsteorier i forskningen har de siste årene blitt bedre. Kunnskap om hvordan læreren skal håndtere konspirasjonsteorier i skolen er derimot en mangel i forskningen.
Hvordan læreren kan handle er noe som er forsket litt på, men det trengs en metode som lærere kan forholde seg til. Hvordan skal læreren handle i øyeblikket noe slikt oppstår og hvordan skal læreren vurdere handlingene sine og situasjonen. Læreren trenger derfor et verktøy til å analysere slike situasjoner.
I oppgaven stiller jeg Forskningsspørsmålet: «Hvordan skal læreren møte konspirasjonsteorier i klasserommet.»
I denne oppgaven vil jeg derfor gjøre en etisk analyse for å vurdere om dette kan være en aktuell metode for lærere å benytte i slike krevende situasjoner. Metoden skal vise om handlingsalternativene er korrekte og hvordan vi kan vurdere slike handlingsalternativer. Etter dette vurderer jeg metoden og om den vil kunne virke for lærere i praksis.