Kroppsøving utendørs: Aktualisering av potensielle affordances i skolens uteområde i kroppsøving
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3014488Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Oppgavens hensikt er å belyse hvordan kroppsøvingslærere kan bruke skolenes uteområder for å lage en mer variert undervisning, men også hvordan elever og kroppsøvingslærere sammen kan se flere muligheter i uteområdet. Problemstillingen stiller spørsmål om hvilke potensialer elever og lærere aktualiserer i skolens uteområder i kroppsøving. Bakgrunnen for oppgaven er læreplanen i kroppsøving fra 2020 som skal gjøre faget mindre idrettsrettet og at elevene i større grad skal inkluderes i undervisningen gjennom elevmedvirkning. Tidligere forskning viser at kroppsøvingsundervisningen i stor grad foregår innendørs og dette var også et poeng i begrunnelsen for valget av tema i denne oppgaven.
Oppgaven er forankret i teorien til Gibson (2014a) om affordances og handler om mulighetene som er tilgjengelig i et område. Affordancene blir senere delt inn i potensielle og aktualiserte affordances (Kyttä, 2002). De potensielle affordancene er uendelig mange i et gitt uteområde og de aktualiserte affordancene er de mulighetene som er tatt i bruk i uteområdet. Forskningsdesignet i oppgaven er aksjonsforskning og av metoder brukes observasjon og intervju.
Forskningen er gjennomført på to skoler, en i by og en i bygd. Funn fra forskningen viser at kroppsøvingslærerne på byskolen er misfornøyde med eget uteområde og at kroppsøvingslærerne på bygdeskolen er fornøyde. Likevel er kroppsøvingslærerne på begge skolene dårlige på å variere mellom hvilke deler av uteområdet de bruker og derfor aktualiseres få av de potensielle affordancene i uteområdene. Kroppsøvingslærerne har også lett for å følge livsformen til miljøet de underviser i, noe som betyr at kroppsøvingslærerne har lett for å gjøre det samme som andre har gjort tidligere i undervisning og i planlegging. For å kunne aktualisere flere affordances i uteområdene viser funn at kroppsøvingslærerne må bryte ut av livsformen ved skolen og endre planleggingen av undervisningen. Kroppsøvingslæreren forstår elevenes involvering i planleggingsfasen som hjelp til å se potensielle affordances i uteområdene og lærerne vil bruke elevmedvirkning i større grad. Elevene på begge skoler er godt fornøyd med uteområdet og ser i tillegg flere potensielle affordances. Funn fra forskningsoppgaven viser at variasjon i bruk av de ulike delene av uteområdet er viktig for elevens oppfatning av faget.