Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 2-21 av 205
-
ADHD og motivasjon
(Master thesis, 2023)Studien som presenteres i denne masteroppgaven undersøker læreres erfaringer og tanker rundt hvordan man kan tilrettelegge for motivasjon for læring hos elever med ADHD. Skolen har som oppdrag å legge til rette for alle ... -
«Akkurat nå venter jeg bare på at det skal bli min tur». En kvalitativ studie om skoleavbrudd hos unge menn med minoritetsbakgrunn på videregående opplæring.
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven har avbrudd på videregående opplæring som overordnet tema, videre er fokuset på skoleavbrudd hos unge menn med minoritetsbakgrunn som er født utenfor Norge. Skoleavbrudd på videregående skole har vist seg å ... -
Arbeid med muntlig ferdigheter i læringsunivers - i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan to utvalgte læringsunivers, Skolen fra Cappelen Damm og Skolestudio fra Gyldendal, kan støtte elevenes arbeid med muntlige ferdigheter i norskfaget på ... -
Argumentasjon, bevis og utforskning i matematikkundervisning en kvalitativ studie
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan elever jobber utforskende med bevis og argumenterer for gyldigheten av løsninger og strategier. Utforskning og problemløsning har fått en større rolle i de nye ... -
Arven, blodperlene, natur og miljø
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven tar jeg utgangspunkt i læreplanverket og det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Jeg undersøker hvordan man i norskfaget kan lese skjønnlitteratur med et kritisk blikk, og knytte de verdier ... -
«Ååååh, matte... det er litt sånn, slitsomt» - En kvalitativ studie av hvordan elever opplever motivasjon i arbeid med matematikk
(Master thesis, 2023)Hensikten i vår masteroppgave er å få en dypere innsikt og en rikere forståelse over hvordan elever opplever motivasjon i matematikk, og å få et innblikk i hva som kan påvirker motivasjon i positiv eller negativ forstand. ... -
Berekraftig sjølvutvikling - ein studie av korleis elevar posisjonerer seg i tekstar etter lesing av økosentrisk skjønnlitteratur
(Master thesis, 2023)Problemstillinga for denne masteroppgåva er som følgjer: korleis posisjonerer elevar seg etter lesing av økosentrisk litteratur, der det antroposentriske og det økosentriske synet på naturen blir stilt opp mot kvarandre? ... -
Bruk av konkreter på ungdomstrinnet - barnslig eller spennende?
(Master thesis, 2023)interesse er en følelse av tiltrekning eller nysgjerrighet rundt en bestemt aktivitet, emne eller fagfelt (Hidi & Renninger, 2006, s.112). Jeg har gjennom denne studien forsøkt å finne årsaker til hvordan interesseutviklingen ... -
Bruk av omvendt undervisning for bedre TPO
(Master thesis, 2022)Dette er en eksplorativ casestudie som ser på hvordan omvendt undervisning kan brukes for å øke mestringsforventning og motivasjon for elever med lav måloppnåelse i matematikk. Til grunn for studien ligger et ... -
Bruken av geografi i historiefremstillinger i lærebøker
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i samfunnsfag undersøker hvordan lærebøker på ungdomstrinnet bruker geografi i sine historiefremstillinger. Målet er å sette et søkelys på sammenhengene i samfunnsfaget, fordi samfunnsfaget i grunnskolen ... -
Bruken av historiske filmer i klasserommet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven forsøker å besvare og belyse følgende problemstilling: «Hvordan kan man bruke historiske filmer i undervisningen for å fremme læring og kritisk tenkning hos eleven, og på hvilken måte kan historiske filmer ... -
Communicate or Die!: Keep Talking and Nobody Explodes, EFL Learning and Willingness to Communicate
(Master thesis, 2022)The willingness to communicate (WTC) of young learners is influenced by several factors, such as situational factors, motivation, lack of confidence, and anxiety. Numerous researchers have examined possible theories and ... -
"Da var det de n-greiene igjen da" - En kvalitativ studie om hva som kjennetegner elevers matematiske diskurs i overgangen mellom aritmetikk og algebra
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt elevers arbeid med problemløsingsoppgaver i algebra, og hensikten har vært å få innsikt i elevers diskurs. Innsikten i elevenes arbeid har blitt brukt til å finne ut hva som kjennetegner en ... -
«Dannelse gjennom litteratur» - En kvalitativ studie av danningsgrunnlaget i tekster og tilhørende tekstoppgaver
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formålet med studien er å undersøke hvordan et utvalg tekster og tilhørende tekstoppgaver fra Aschehoug univers inviterer til elevers danningsprosess i norskfaget på 10. trinn. Studien søker å avdekke hvordan ... -
Dataspill i samfunnsfag
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er bruken av dataspill til historieundervisning på ungdomsskolen. Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan kan dataspill brukes som didaktisk metode i samfunnsfag innenfor historieundervisning?». ... -
Dataspill som utgangspunkt for samtale om kristendommen i KRLE- undervisning
(Master thesis, 2022)Formålet med oppgaven er å diskutere i hvilken grad digitale spill kan fungere som et utgangspunkt for å snakke om kristne elementer i KRLE- undervisning. Oppgaven bygger på en multimodal analyse av dataspill, som trekker ... -
De som vil - men ikke klarer. En kvalitativ casestudie av hvordan norsk skole håndterer skolevegring på individ- og systemnivå
(Master thesis, 2022)En kvalitativ studie av hva man i norsk skole gjør både i klasserom og på systemnivå for å håndtere skolevegringsproblematikk. Lærere, fagarbeidere og ledere i skolen beskriver tiltak som gjøres i dag, og hva de tenker om ... -
Demokrati og medborgerskap i lærebøker
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av lærebokserien Relevans skrevet for ungdomstrinnet. Hensikten med masteroppgaven er å undersøke hvilke perspektiver på demokrati og medborgerskap som kommer til utrykk ... -
Demokrati og medborgerskap: Utviklingen av demokrati og medborgerskap i norske lærebøker
(Master thesis, 2022)Det overordnede temaet for denne oppgaven er demokrati og medborgerskap. Dette er et av tre nye tverrfaglige temaer som ble innført med Fagfornyelsen. Demokrati og medborgerskap er særdeles viktige temaer i dagens samfunn, ... -
Den usynlige ansvarsgrensen
(Master thesis, 2023)Flere studier fra senere tid viser at skole-hjem samarbeid har fått en større rolle i barnas skoleløp og er en viktig faktor til at barn gjør det bra på skolen (Bæck. 2019). Selv om forskningen viser til dette, er det ...