ADHD og motivasjon
Abstract
Studien som presenteres i denne masteroppgaven undersøker læreres erfaringer og tanker rundt hvordan man kan tilrettelegge for motivasjon for læring hos elever med ADHD. Skolen har som oppdrag å legge til rette for alle elever og stimulere den enkeltes motivasjon (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 16). Rønhovde (2018) viser til at barn med ADHD kan ha store vansker tilknyttet motivasjon, for hvis ikke forholdene ligger til rette, eller barnet ikke er indre motivert til de aktivitetene som skal gjøres, vil barnet ha vanskeligheter med å generere motivasjon til aktivitetene (s. 132).
Ved å benytte kvalitative intervjuer, prøver jeg derfor å få innblikk i læreres tanker og erfaringer rundt hvordan man kan forsøke å tilrettelegge for motivasjon for læring hos elever med ADHD, og løfte frem og dele disse, slik at dette kan bidra til nye refleksjoner og kunnskapsutvikling tilknyttet disse sentrale temaene for lærerprofesjonen.
Analyse av transkriberte intervjuer har bidratt til at studien presenterer noen funn, i form av ulike strategiske tilnærminger som tre grunnskolelærere tar i bruk for å forsøke å skape motivasjon for læring hos elever med ADHD, og hvilke faktorer som potensielt kan spille en positiv rolle for elever med ADHD sin motivasjon for læring. I diskusjonsdelen forsøker jeg å knytte funnene som har fremkommet av denne studien opp mot relevant teori- og forskningslitteratur, for å se om det er korrelasjon mellom det lærerne i praksis forteller og det litteraturen forteller.
Gjennom studien, er håpet å produsere funn som stimulerer til videre forskning på området, som kan bygge videre på interessante aspekter ved studien, for at elever med ADHD skal få en enda bedre skolehverdag.