Viser treff 1-20 av 235

    • Mestringsforventning og elever med skolefaglige utfordringer: en kvalitativ studie om betydningen av tidlig innsats og tilpasset opplæring for mestring 

      Solli, Vilde Aslaksen (Master thesis, 2024)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan to ansatte og én elev i barneskolen opplever at tidlig innsats og tilpasset opplæring har betydning for mestringsforventningen til elever med skolefaglige utfordringer. Dette ...
    • Det fysiske klasserommet sett fra elevenes perspektiv 

      Haugen, Guro; Barlindhaug, Hanna Haugen (Master thesis, 2024)
      Hensikten med dette masterprosjektet har vært å synliggjøre elevenes perspektiver og ønsker for det fysiske klasserommet. Gjennom et kvalitativt forskningsdesign, ble det gjennomført tre fokusgruppeintervju med elever fra ...
    • Timeplanlagt lek i begynneropplæringen 

      Bye, Kathrine; Holmbakken, Silje Nikoline (Master thesis, 2024)
      Denne masteroppgaven tar for seg den økte oppmerksomheten lekens rolle i skolen har fått de siste årene, både i media og i utdanningspolitiske føringer. Vi ønsket derfor å utforske den frie leken i skolen ut fra ...
    • Fra lov til praksis: Hvordan tolker lærere plikten til å følge med i aktivitetsplikten? 

      Rønningen, Anna Tomine Halsvik (Master thesis, 2024)
      I 2013 ble en ekspertgruppe kalt Djupedalsutvalget satt sammen, med mål om å vurdere virkemidler som da var i skolen for å skape et godt psykososialt skolemiljø (NOU 2015:2). Utvalget løftet blant annet frem at flere skoler ...
    • Sjangerpedagogikk på 7.trinn, Arbeid med sjangeren anmeldelse i norskfaget 

      Romøren, Ingunn Elisabeth (Master thesis, 2024)
      Temaet for denne masteroppgaven er om hvordan elever erfarer et sjangerpedagogisk opplegg når de skal lære seg å skrive anmeldelser. Problemstillingen for studien er: Hvordan erfarer elever på 7.trinn å få skriveopplæring ...
    • Hvordan skaper elever på 6. trinn mening i autentiske matematiske tekster? 

      Snildal, Mari Elise; Johansen, Line Danielsen (Master thesis, 2024)
      Dette masterprosjektet undersøker hvordan elever på 6. trinn kan skape mening i autentiske matematiske tekster. Hensikten er å få innsikt i elevers meningsskaping i disse tekstene gjennom å undersøke deres tilnærming til ...
    • Diagnostisk testing 

      Seljord, Kristine Bakken; Rief, Betul (Master thesis, 2024)
      Denne masteroppgaven undersøker presisjonen til en skriftlig diagnostisk test. For å gjøre dette vil vi se på presisjonen til hver oppgave separat før vi ser på presisjonen til oppgavene i sammenheng. Målet med dette er å ...
    • Utholdenhet i matematikk: En undersøkelse av hvordan utholdenhet kommer til syne hos elever på 7. trinn og faktorer som påvirker elevers evne til å vedvare gjennom utfordrende matematikkoppgaver 

      Lerdahl, Solva Fuglø (Master thesis, 2024)
      Dette masterprosjektet undersøker elevers utholdenhet i arbeid med en matematisk oppgave. Problemstillingen i oppgaven er: «Elevers utholdenhet i matematikk: En undersøkelse av hvordan utholdenhet kommer til syne hos elever ...
    • Alle elever trenger å høre til et fellesskap, uansett <3 

      Eriksen, Renathe Schwencke; Wilthil, Martine Elida (Master thesis, 2024)
      De fleste med autismespekterforstyrrelse opplever at det er krevende å være i situasjoner der de må forholde seg til mange andre personer (Statped, 2022a). Med denne masteroppgaven ønsker vi å undersøke hvordan lærere kan ...
    • Livsmestring i møte med psykososiale vansker 

      Åkvik, Dorthe Ramøy; Birkeland, Line (Master thesis, 2024)
      I 2020 ble det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring en del av læreplanen LK20 (Kunnskapsdepartementet , 2017). På bakgrunn av temaets tverrfaglighet, har det ikke blitt utarbeidet konkrete føringer på lik linje ...
    • Frilek i begynneropplæringen: En kvalitativ undersøkelse om frilek i møte med elevenes sosiale og faglige læring i skolen 

      Pedersen, Anna Berge; Belatjønn, Maria Halvorsen (Master thesis, 2024)
      Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan frilek kan bidra til å utvikle faglig og sosial læring blant førsteklassinger. Hensikten er å få innblikk i utvalgte læreres og elevers forståelse av frilekbegrepet, ...
    • Digitale læremidler 

      Namvar, Negita Negar (Master thesis, 2024)
      Temaet for denne masteravhandlingen er hvordan kunstig intelligens kan didaktiseres og integreres i undervisningen, for å styrke elevenes evne til å trekke slutninger under lesing. Studien undersøker følgende problemstilling: ...
    • «Jeg liker å klatre der ... Jeg elsker det.» En forskningsstudie om hvordan barna opplever lek i skolens områder 

      Kleiven, Karine; Mosdøl, Kristin Eidem (Master thesis, 2024)
      I denne masteroppgaven er barnas lek i fokus. Den frie leken kan bidra til både sosiale og faglige ferdigheter for elevene. Intervjuene med barn setter lys på hva elevene selv vektlegger når de snakker om hvordan de leker. ...
    • Exploring multilingual dynamics 

      Tveit, Rebekka (Master thesis, 2024)
      This master thesis addresses the increasingly relevant topic multilingualism in educational settings, a reflection of global trends in linguistic and cultural diversification. The research is significant as it explores the ...
    • Dragon Box Skole i begynneropplæringen 

      Vinje, Sigrid (Master thesis, 2024)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen: «Hva kan være noen av mulighetene og utfordringene ved læreverket Dragon Box skole på 1.-3.trinn?». Studien benytter seg av en kvalitativ metode, der fire lærere ...
    • Engasjement i begynneropplæringen 

      Fargam, Elise (Master thesis, 2024)
      Mangel på engasjement hos elever i skolen er ifølge Shirley og Hargreaves et verdensomspennende problem. For å finne ut hva som vekker engasjement og hva som utfordrer engasjementet hos elevene i begynneropplæringen har ...
    • Fra overflatelæring til dybdelæring 

      Lemaitre, Malin (Master thesis, 2024)
      I denne masteroppgaven har målsetningen vært å undersøke og drøfte hvordan stasjonsundervisning kan bidra til dybdelæringen i begynneropplæringen. Med en problemstilling og forskningsspørsmål som rettes mot å undersøke ...
    • Bruk av ChatGPT i begynneropplæringen 

      Rønning, Irina (Master thesis, 2024)
      Denne masteroppgaven undersøker bruk av ChatGPT som en ressurs i begynneropplæringen, med et spesielt fokus på hvordan verktøyet kan bidra til utvikling av elevers skriftlige ferdigheter. Problemstillingen er forankret i ...
    • Lærelyst i uteskolen 

      Josefsen, Katarina (Master thesis, 2024)
      Formålet med denne masteravhandlingen var å undersøke hvordan uteskole kan påvirke lærelysten hos elevene på småskoletrinnet. Ved å bruke kvalitativ forskningsmetode, samlet jeg inn data ved på å observere to klasser på ...
    • Barn med autismespekterforstyrrelser i skolen 

      Abbas, Paimae Nawzat (Master thesis, 2024)
      Studien i denne masteroppgaven presenterer to læreres tanker rundt inkludering av elever med ASF. Jeg ønsket å undersøke hva som kreves for å fremme sosial inkludering av elever med ASF. Problemstillingen jeg valgte å ...