Barn med autismespekterforstyrrelser i skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142890Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studien i denne masteroppgaven presenterer to læreres tanker rundt inkludering av elever med ASF. Jeg ønsket å undersøke hva som kreves for å fremme sosial inkludering av elever med ASF. Problemstillingen jeg valgte å undersøke er: Hvordan tenker to pedagoger om sosial inkludering av barn med ASF i skolen?
I denne masteroppgaven intervjuer jeg to lærere med spesialpedagogisk kompetanse. Gjennom semistrukturerte kvalitative intervjuer, forsøker jeg å få innblikk i deres tanker og erfaringer. Jeg benytter tematisk analyse for å analysere og gå i dybden på de transkriberte intervjuene, med fokus på pedagogenes erfaringer og refleksjoner om sosial inkludering av elever med ASF.
Resultatene viser at alt avhenger at den enkelte elev, deres vansker og hvordan den selv opplever sosialt samvær. Studiet avdekker at struktur, rammer og forutsigbarhet fungerer som en grunnmur for elever med ASF. Det er først når disse elementene er til stede at elevene føler seg komfortable nok til å være sosiale. Lærerne i studien viste til tiltak som sosiale historier, gruppeaktiviteter og lek. Et annet viktig funn var betydningen av å bruke elevens styrker til fordel for inkluderingen. Lærerne påpeker også at sosial inkludering er noe en elev selv avgjør om er nådd. Det kom frem at en åpen dialog mellom elev og lærer kan styrke implementeringen av sosial inkludering. Et viktig funn var at det er viktig å vise aksept for elevens egen opplevelse av inkludering, selv om det ikke alltid kommer til syne for andre. This master's thesis presents the thoughts of two teachers on the inclusion of pupils with ASD. I aimed to explore what is required to promote social inclusion of pupils with ASD. The research question I chose is: How do two educators perceive the social inclusion of children with ASD in school?
In this master's thesis, I interview two teachers with special education expertise. Through semi-structured qualitative interviews, I attempt to gain insight into their thoughts and experiences. I apply thematic analysis to analyze and delve into the transcribed interviews, focusing on the educators' experiences and reflections on the theme.
The results show that everything depends on the individual pupil, their challenges, and how they experience social interaction. The study reveals that structure, frameworks, and predictability serve as a foundation. It is only when these elements appear that the students feel comfortable enough to be social. The teachers in the study pointed out social stories, group activities, and play. Another important finding was the significance of utilizing the pupil’s strengths to enhance inclusion. The teachers also noted that social inclusion is something that a student determines for themselves. It showed that an open dialogue between student and teacher can strengthen the implementation of social inclusion. An important finding was that it is crucial to accept the student's own perception of inclusion, even if it’sdoes not appear like that for others.