• Et steg i digital retning 

      Skille, Wilde Annie (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven handler om digitalisering av læreres undervisning og digitale kompetanse, i lys av korona-pandemien. Oppgaven ble undersøkt på basis av problemstillingen Hvilke positive endringer har koronapandemien hatt, ...
    • Fellesskap i morgensamling 

      Lunde, Tuva (Master thesis, 2022)
      Kvalitativ tilnærming til hva lærere ser i å starte dagen med morgensamling. Studiens problemstilling: på hvilken måte kan morgensamling være en arena for fellesskap og godt læringsmiljø på småtrinnet?
    • Flerkulturelle elever i skolen 

      Gundersen, Martin Njoroge Schancke (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven skal undersøke og belyse mangfold og flerkultur i skolen og studien skal deretter se på elever med innvandrerbakgrunn og flerkulturelle elever. Formålet med dette har vært å se på hvordan og om de kan ...
    • Flerkulturelle elever og eventyr i norskundervisningen 

      Jakobsen, Mie Helene (Master thesis, 2023)
      Problemstillingen som undersøkes i denne masteroppgaven er: På hvilken måte kan lærere i grunnskolen legge til rette for at flerkulturelle elevers kulturelle referanse inkluderes i norskundervisningen, med utgangspunkt i ...
    • Flerspråklighet og lek i begynneropplæringen 

      Bakke, Gunhild Myrvang; Naas, Emma Nikoline Silseth (Master thesis, 2023)
      Med dette masterprosjektet ønsket vi å synliggjøre hvordan man kan sette sammen flerspråklighet og lek i forskning. I tillegg til at vi ønsket å se på lekens betydning for elevenes språkbruk gjennom sosial interaksjon med ...
    • Flerspråklighet som ressurs? - En analyse av to norskfaglige læreverk for 2. trinn 

      Holsbø, Antonette Kvammen (Master thesis, 2023)
      Jeg har i denne masteroppgaven gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse og sett på hvordan to norskfaglige læreverk på 2.trinn formidler flerspråklige perspektiver. Problemstillingen Hvordan, og i hvilken grad, kommer ...
    • Folkehelse og livsmestring i kunst og håndverk - Hvordan kan det undervises når temaet livsmestring berøres? 

      Gulbrandsen, Stian (Master thesis, 2022)
      Jeg har undersøkt hva slags undervisning erfarne kunst- og håndverkslærere har av erfaring når det kommer til undervisning som berører livsmestring. Dette er i lys av LK20 og nedfelling av folkehelse og livsmestring som ...
    • Folkehelse og livsmestring i skolen: En læreplan for dagens og fremtidens samfunn 

      Brenna, Stine; Nordahl, Elina Madeleine (Master thesis, 2023)
      Formålet med oppgaven er å undersøke det tverrfaglige temaet, Folkehelse og livsmestring, som ble en del av Overordnet del, og læreplan i fag etter fagfornyelsen i 2020. I denne oppgaven blir det gjennomført en dokumentanalyse ...
    • Fortsatt universielle og uangripelige beskrivelser av begrepet «helse» i kroppsøvingsfaget 

      Cortes, Julie Gene (Master thesis, 2022)
      Temaet for denne masteroppgaven er hva læreplanen i Kunnskapsløftet 2006 og Fagfornyelsen 2020 sier om begrepet helse i kroppsøving. Planene består i stor grad om det samme, men forskjellen er at noen ord enten er blitt ...
    • Fremstilling av det samiske perspektivet i naturfagsbøker på mellomtrinnet 

      Fægri, Martin (Master thesis, 2023)
      Masteroppgaven er en kritisk diskursanalyse og multimodal kritisk diskursanalyse av lærebøker i naturfag på mellomtrinnet. Oppgaven ser på hvordan det samiske perspektivet presenteres i bøkene, med utgangspunkt i det ...
    • Friminutt - en arena for relasjonsbygging? 

      Rasmussen, Karoline Emilie Skotterud; Eikesdal, Heidi Bang (Master thesis, 2023)
      Gjennom lek vil barn utfolde seg kreativt og utforske verden og sider ved seg selv og andre (Udir, 2021, s. 2). Verdier som mestring, glede og humor, følelse av fellesskap og å høre til, samt medvirkning, er verdier som ...
    • Funksjonell grammatikk i lærebøker. En kvalitativ og kvantitativ analyse av tre lærebøker i norsk for 7. trinn, etter LK20. 

      Barka, Stina; Sirevåg, Liv Kathrine (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvordan tre lærebøker i norsk for 7. trinn, skrevet etter LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2019), legger til rette for funksjonell grammatikk. Undersøkelsen tar for seg de grammatiske ...
    • Fysisk aktiv læring i begynneropplæringen - En intervjustudie av læreres anvendelse av fysisk aktiv læring i undervisningen 

      Wallestrand, Kristina (Master thesis, 2022)
      Det er forholdsvis lite ny forskning på begynneropplæringsfeltet, inkludert området som omhandler de yngste barna og sammenhengen mellom bevegelse og læring. Dette masterprosjektet vil derfor bidra til begynneropplæringsfeltet ...
    • Fysisk aktiv læring på førstetrinn 

      Helgesen, Janneke Hørven (Master thesis, 2022)
      Når dagens barn begynner i førsteklasse som 5- og 6-åringer, er læringsaktiviteter og kravene annerledes enn når 6-årsreformen ble innført. Målstyring og resultatkrav preger skolens praksis, og med denne studien ønsket jeg ...
    • Fysisk aktiv læring på småskoletrinnet: En kvalitativ studie av læreres erfaringer og holdninger til hva som ligger til grunn for bruk av fysisk aktiv læring som arbeidsmåte i begynneropplæringen 

      Andresen, Kamilla Ravik (Master thesis, 2023)
      Dette masterprosjektet undersøker fysisk aktiv læring som arbeidsmåte i begynneropplæringen, hvor hensikten er å fremskaffe kunnskap om læreres erfaringer og holdninger til hva som ligger til grunn for bruk av fysisk ...
    • Fysisk aktivitet i matematikkundervisningen 

      Solli, Silje (Master thesis, 2023)
      Skolen er en arena for mer enn bare fag, det er en plass hvor mange vaner og holdninger er med på å skapes. Grunnlaget for bevegelse dannes i barne- og ungdomsårene (Helse- og omsorgsdepartementet, 2020, s. 10-11). Her ...
    • Førsteklasseelevens fysiske klassemiljø 

      Dahl, Sara (Master thesis, 2022)
      Samfunnet er i konstant endring. Den norske offentlige skolen har derfor et ansvar om å utvikle seg parallelt med denne endringen. Gjennom denne kvalitative studien har jeg derfor sett på hvordan samfunnet, politiske ...
    • God praksis i møte med ufrivillig skolefravær 

      Opland, Heidi Marie (Master thesis, 2023)
      Denne mastergradsavhandlingen omhandler god praksis i møte med ufrivillig skolefravær. Dette sett fra et lærerperspektiv. For å belyse dette, benyttet jeg problemstillingen: Hvilke praksiser opplever lærere med spesialpedagogisk ...
    • Graffiti gir mening 

      Abusdal, Emilie (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven undersøkes hvordan elever kan utrykke egne meninger gjennom graffiti. Bakgrunn for oppgaven er det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap som gjør seg gjeldende i LK20 og hva det innebærer ...
    • Grammar presentation in English textbooks: A study of textbooks for Norwegian pupils in year 5 

      Holmblad, Hanna Caroline (Master thesis, 2022)
      Since the national curriculum LK20 recently came into effect, there are many new or revised editions of English textbooks available for the Norwegian market. This master’s thesis investigates the presentation of grammar ...