Fremstilling av det samiske perspektivet i naturfagsbøker på mellomtrinnet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078696Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgaven er en kritisk diskursanalyse og multimodal kritisk diskursanalyse av lærebøker i naturfag på mellomtrinnet. Oppgaven ser på hvordan det samiske perspektivet presenteres i bøkene, med utgangspunkt i det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap.
Innen demokratiopplæring fremholdes det av flere viktigheten av å arbeide både om, for, og gjennom demokrati. Naturfagsundervisningen spesielt har foretatt et skifte fra en tilnærming hvor man har fokusert på det rent naturvitenskapelige til å se det naturvitenskapelige i sammenheng med samfunnet. Disse sosiovitenskapelige konfliktene når ofte gjennom i mediene og er på denne måten dagsaktuelle temaer. Et nylig eksempel som er spesielt relevant for samer er Fosen-konflikten.
Koritzinsky (2021, s.79) skriver at «kompetansemålene oftest er de mest konkrete og styrende utgangspunktene… når skolebokforlagene planlegger nye virkemidler til ny læreplan». Dette viser seg gjeldende også her.
Generelt fremstilles samer på en positiv og inkluderende måte i lærebøkene, men analysen viser også enkelte uheldig/ubevisste fremstillinger. Mengden fagstoff som vies temaet er også påfallende lite.