Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjerknes, Anne-Line
dc.contributor.authorFægri, Martin
dc.date.accessioned2023-07-13T16:41:30Z
dc.date.available2023-07-13T16:41:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794138:55205081
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078696
dc.description.abstractMasteroppgaven er en kritisk diskursanalyse og multimodal kritisk diskursanalyse av lærebøker i naturfag på mellomtrinnet. Oppgaven ser på hvordan det samiske perspektivet presenteres i bøkene, med utgangspunkt i det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap. Innen demokratiopplæring fremholdes det av flere viktigheten av å arbeide både om, for, og gjennom demokrati. Naturfagsundervisningen spesielt har foretatt et skifte fra en tilnærming hvor man har fokusert på det rent naturvitenskapelige til å se det naturvitenskapelige i sammenheng med samfunnet. Disse sosiovitenskapelige konfliktene når ofte gjennom i mediene og er på denne måten dagsaktuelle temaer. Et nylig eksempel som er spesielt relevant for samer er Fosen-konflikten. Koritzinsky (2021, s.79) skriver at «kompetansemålene oftest er de mest konkrete og styrende utgangspunktene… når skolebokforlagene planlegger nye virkemidler til ny læreplan». Dette viser seg gjeldende også her. Generelt fremstilles samer på en positiv og inkluderende måte i lærebøkene, men analysen viser også enkelte uheldig/ubevisste fremstillinger. Mengden fagstoff som vies temaet er også påfallende lite.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFremstilling av det samiske perspektivet i naturfagsbøker på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel