• Song Inclusion in Four EFL Coursebook Series: An Educational Research Analysis 

      Bergestuen, Silje (Master thesis, 2022)
      When songs are used pedagogically in English language learning, they can implicitly facilitate natural language in meaningful contexts. Songs make for effective and successful language learning by providing language in ...
    • Stasjonsundervisning i begynneropplæringen 

      Fjellvik, Victoria Haugli (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven handler om stasjonsundervisning i begynneropplæringen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvilke erfaringer lærere har med stasjonsundervisning i begynneropplæringen sett i ...
    • Stasjonsundervisning og tilpasset opplæring 

      Albertsen, Kristian Mikalsen (Master thesis, 2023)
      Oppgaven utforsker stasjonsundervisningens muligheter for tilpasset opplæring i grunnskolen på barnetrinnet. Oppgaven søker å besvare problemstillingen: hvordan kan lærer gjøre bruk av stasjonsundervisning for å sikre alle ...
    • Stemmen som et verktøy i klasseledelse 

      Hjemdal, Ingvild Louise (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan en erfaren lærer benytter stemmen som et redskap i sin praktisering av klasseledelse. Med stemmebruk menes det i denne oppgaven det muntlige verbale språket, det vi sier med ord med ...
    • Sterke lesere fra start 

      Marthinsen, Hanna Himberg (Master thesis, 2023)
      Sterke leserne i skolen er en gruppe elever i skolen som har ikke fått så mye oppmerksomhet. Forskning viser at det er de svake elevene som får tettest oppfølging fra lærerne. De sterke leserne må i større grad klare seg ...
    • Strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget 

      Øverland, Iris Marie Årdal; Hansen, Julia Iren (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ved fakultetet for humaniora-, idretts- og utdanningsvitenskap. Oppgavens tema er strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget ved mellomtrinnet. ...
    • Target language use in the English classroom - A study of teachers' preferred approach to language acquisition 

      Jørgensen, Cecilie Caroline (Master thesis, 2022)
      This thesis will base its findings on responses from five English language teachers through semi-structured interviews. The aim of the research is to investigate what language teachers today believe is the most beneficial ...
    • Teaching culture in the foreign classroom 

      Kristensen, Marte (Master thesis, 2023)
      This thesis has investigated the research question ̈To what extent and how are culture and intercultural competence treated in two English textbooks at the lower secondary level in Norway? ̈ using theory in the field of ...
    • Temabasert begynneropplæring i naturfag 

      Haugen, Hannah Martine (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Denne studien omfatter hvordan lærere på en skole i Sør-Norge opplever å jobbe tverrfaglig med naturfag i begynneropplæringen. Studiens problemstilling handler om hvordan lærerne jobber for å møte kompetansemålene ...
    • Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i matematikk 

      Johnsen, Malin (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaver handler om tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i matematikk. Målet med oppgaven er å få frem lærernes kunnskap om elevgruppa, og hvilke tilpasningsmetoder som er hensiktsmessige ...
    • Tilrettelegging av lek for elever med problematferd 

      Hansen, Mathilde Aas; Eide, Vilde de Ruyter (Master thesis, 2022)
      Lekens plass i begynneropplæringen og økningen av barn som av ulike grunner strever med sosiale og emosjonelle vansker, er aktuell tematikk i Norsk skole som også gis plass i mediebildet. Disse to fenomenene omtales til ...
    • Trending: A New Way of Language Learning: Students' Language Acquisition Through TikTok 

      Opsahl, Mia Katharina; Levin, Hanna (Master thesis, 2022)
      This thesis presents the result of a small-scale study on Norwegian students 11-13, their teachers, and their English language understanding through social media, with a specific focus on the app TikTok. The main aim of ...
    • Tverrfaglighet i naturfag 

      Kjoberg, Torill Cathrine Skaar (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere på barneskolen kan jobbe for best mulig tverrfaglig undervisning i naturfag, og hvilke utbytter tverrfaglig undervisning kan gi elever i norsk skole. Videre undersøkes ...
    • Ubehagelig for hvem? - Kjønn i digitale læremidler 

      Grønbeck, Eilin; Karlsen, Mari Synøve (Master thesis, 2023)
      I samfunnsfaget i Fagfornyelsen 2020 er formål at elevene skal bli aktive medborgere, og en forutsetning for dette er kunnskap om politikk og samfunn. Faget skal også legge opp til kritisk tenkning og et ønske om å søke ...
    • Underveisvurdering som en integrert del av kroppsøvingslærerens undervisning 

      Skoracka, Aleksandra (Master thesis, 2023)
      Tematikken for denne masteroppgaven er underveisvurdering, hvor problemstillingen er følgende: Hvordan forstår og anvender kroppsøvingslærerne underveisvurdering på mellomtrinnet? Det ble også utarbeidet følgende ...
    • «Utfordrende elevatferd i skolen – hvordan skal jeg møte den?» 

      Lia, Katrine Sandsdalen (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven har jeg benyttet dokumentanalyse som metode. Jeg har analysert tre handlingsplaner som har som formål å forebygge utfordrende atferd i grunnskolen. Oppgaven bygger på problemstillingen «Hva sier ...
    • Utfordringer i møte med elever med stort læringspotensial på småtrinnet: En intervjustudie om læreres opplevelser med elever med stort læringspotensial i matematikk 

      Jenssen, Hedda Maria Haglo (Master thesis, 2023)
      Denne masterstudien handler om elever med stort læringspotensial. Studien baserer seg på lærernes perspektiv i form av hvilke utfordringer og tilpasninger de erfarer og gjør i klasserommet. Lærernes tolkninger av begrepet ...
    • "Utforsking og problemløsing" med programmeringsverktøy i matematikk 

      Tanaci, Eda (Master thesis, 2023)
      Læreplanverket for grunnskolen 2020 har ført med seg nye fokus som programmering og algoritmisk tenkning. Dette har blitt inkludert som en del av matematikkfaget, og blir ansett for å være viktig kompetanse for samfunnsutvikling. ...
    • Utviklingsarbeid og digital kompetanse for fremtidsrettede lærere 

      Svaleng, Eivind Andreas Jensen (Master thesis, 2023)
      Fagområde: Denne masteroppgaven omhandler utviklingsarbeid knyttet til profesjonsfaglig digital kompetanse i Harstad kommune. Problemstillingen lyder: Hvordan omtaler barneskolelærere egen motivasjon i utviklingsarbeid ...
    • Vellykka strategiundervisning? En kvalitativ innholdsanalyse om lesestrategier i SALTO 5 og Ordriket 5 

      Opsahl, Anne Lamberg; Hennestad, Kristina Knaben (Master thesis, 2023)
      Det overordna temaet for denne masteroppgava er lesestrategier. Å kunne lese regnes som en nøkkelferdighet for å klare seg i samfunnet. Lesestrategier er arbeidsmåter som kan brukes i møte med tekst, for å oppnå en bedre ...