Stemmen som et verktøy i klasseledelse
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg hvordan en erfaren lærer benytter stemmen som et redskap i sin praktisering av klasseledelse. Med stemmebruk menes det i denne oppgaven det muntlige verbale språket, det vi sier med ord med stemmen som verktøy.
Metoden som ble anvendt for datainnsamling, var en kombinasjon av kvalitativ observasjon og kvalitativt intervju. En erfaren lærer ble observert og intervjuet for å forsøke å belyse oppgavens problemstilling. Observasjonen ble gjennomført både før og etter intervjuet. Datamaterialet ble analysert og kategorisert tematisk før det videre ble drøftet i lys av relevant teori.
Funnene fra studien viser at læreren vektlegger å skape gode og positive relasjoner som er basert på gjensidig respekt med elevene for å skape et godt læringsmiljø, som igjen kan bidra til trivsel og utvikling. Det mest sentrale funnet er at læreren er avhengig av å ha gode relasjoner med elevene, for å kunne benytte stemmen som et verktøy. Funnene viser også til at læreren bruker stemmen som et verktøy enten alene, eller i kombinasjon med nonverbale kommunikasjonsformer som mimikk, gester og kroppsspråk. I tillegg vises det til at det er en gjensidig avhengighet mellom klasseledelse, relasjon og kommunikasjon.