• Semiotiske representasjoner i problemløsning 

      Veen, Jane Helen (Master thesis, 2022)
      Dette masterprosjektet undersøker elevers arbeid med problemløsningsoppgaver på vertikale ikke-permanente flater i et valgrikt læringsmiljø. Hensikten er å få innsikt i elevers bruk av semiotiske representasjoner og ...
    • Singing to enhance English language learning? 

      Ødegaard-Jensen, Linda Mari (Master thesis, 2022)
      Masteren har som forskningsspørsmål å utforske lærere og elevers tanker og meninger om temaet sang for å styrke engelsk språklæring i den norske skolen. Basert på intervjuer og en spørreundersøkelse finner studien at lærerne ...
    • Skaperglede, engasjement og utforskertrang i den første skriveopplæringen 

      Tollefsen, Magnhild Sævre (Master thesis, 2022)
      Med utgangspunkt i Kunnskapsløftet 2020 og overordnet del, har jeg ønsket å undersøke hvordan tre lærere reflekterer over skaperglede, engasjement og utforskertrang i den første skriveopplæringen. Målet er se på hvordan ...
    • Skole-hjem samarbeid: En kvalitativ studie om læreres og foreldres forventninger til samarbeid om barns læringsmiljø 

      Johnsen, Luanna Penna (Master thesis, 2023)
      Denne studien handler om skole-hjem samarbeid og betydningen det har for etablering av et trygt og godt læringsmiljø i barns første skoleår. Et godt samarbeid mellom skolen og hjemmet vil være sterkt knyttet til forventningene ...
    • Skolebiblioteket som ressurs for leselyst i norskfaget 

      Bringsvor, Vilde Seline (Master thesis, 2023)
      Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan skolebiblioteket kunne benyttes for å utvikle leselyst blant elever. Problemstillingen denne studien vil forsøke å besvare er: Hvordan kan skolebiblioteket utvikle leselyst? ...
    • Skolens uteområde i kroppsøving. En mixed methods studie om hvordan skolens uteområde inviterer til varierte bevegelsesutfordringer for elever på mellomtrinnet 

      Hegna, Sindre (Master thesis, 2023)
      Bakgrunnen for denne oppgaven er formuleringer fra læreplanen i kroppsøving fra 2020. Den vektlegger blant annet variasjon i faget, i tillegg til at elevene i større grad skal medvirke i egne læringsprosesser i undervisningen. ...
    • Social Media and Willingness to Communicate in English 

      Al, Özge (Master thesis, 2023)
      This thesis investigates diverse factors potentially impacting 7th-grade pupils' English communication engagement on social media platforms. The research question for this thesis is: How does the use of social media affect ...
    • Song Inclusion in Four EFL Coursebook Series: An Educational Research Analysis 

      Bergestuen, Silje (Master thesis, 2022)
      When songs are used pedagogically in English language learning, they can implicitly facilitate natural language in meaningful contexts. Songs make for effective and successful language learning by providing language in ...
    • Stasjonsundervisning i begynneropplæringen 

      Fjellvik, Victoria Haugli (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven handler om stasjonsundervisning i begynneropplæringen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvilke erfaringer lærere har med stasjonsundervisning i begynneropplæringen sett i ...
    • Stasjonsundervisning og tilpasset opplæring 

      Albertsen, Kristian Mikalsen (Master thesis, 2023)
      Oppgaven utforsker stasjonsundervisningens muligheter for tilpasset opplæring i grunnskolen på barnetrinnet. Oppgaven søker å besvare problemstillingen: hvordan kan lærer gjøre bruk av stasjonsundervisning for å sikre alle ...
    • Stemmen som et verktøy i klasseledelse 

      Hjemdal, Ingvild Louise (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan en erfaren lærer benytter stemmen som et redskap i sin praktisering av klasseledelse. Med stemmebruk menes det i denne oppgaven det muntlige verbale språket, det vi sier med ord med ...
    • Sterke lesere fra start 

      Marthinsen, Hanna Himberg (Master thesis, 2023)
      Sterke leserne i skolen er en gruppe elever i skolen som har ikke fått så mye oppmerksomhet. Forskning viser at det er de svake elevene som får tettest oppfølging fra lærerne. De sterke leserne må i større grad klare seg ...
    • Strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget 

      Øverland, Iris Marie Årdal; Hansen, Julia Iren (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ved fakultetet for humaniora-, idretts- og utdanningsvitenskap. Oppgavens tema er strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget ved mellomtrinnet. ...
    • Target language use in the English classroom - A study of teachers' preferred approach to language acquisition 

      Jørgensen, Cecilie Caroline (Master thesis, 2022)
      This thesis will base its findings on responses from five English language teachers through semi-structured interviews. The aim of the research is to investigate what language teachers today believe is the most beneficial ...
    • Teaching culture in the foreign classroom 

      Kristensen, Marte (Master thesis, 2023)
      This thesis has investigated the research question ̈To what extent and how are culture and intercultural competence treated in two English textbooks at the lower secondary level in Norway? ̈ using theory in the field of ...
    • Temabasert begynneropplæring i naturfag 

      Haugen, Hannah Martine (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Denne studien omfatter hvordan lærere på en skole i Sør-Norge opplever å jobbe tverrfaglig med naturfag i begynneropplæringen. Studiens problemstilling handler om hvordan lærerne jobber for å møte kompetansemålene ...
    • Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i matematikk 

      Johnsen, Malin (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaver handler om tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i matematikk. Målet med oppgaven er å få frem lærernes kunnskap om elevgruppa, og hvilke tilpasningsmetoder som er hensiktsmessige ...
    • Tilrettelegging av lek for elever med problematferd 

      Hansen, Mathilde Aas; Eide, Vilde de Ruyter (Master thesis, 2022)
      Lekens plass i begynneropplæringen og økningen av barn som av ulike grunner strever med sosiale og emosjonelle vansker, er aktuell tematikk i Norsk skole som også gis plass i mediebildet. Disse to fenomenene omtales til ...
    • Trending: A New Way of Language Learning: Students' Language Acquisition Through TikTok 

      Opsahl, Mia Katharina; Levin, Hanna (Master thesis, 2022)
      This thesis presents the result of a small-scale study on Norwegian students 11-13, their teachers, and their English language understanding through social media, with a specific focus on the app TikTok. The main aim of ...
    • Tverrfaglighet i naturfag 

      Kjoberg, Torill Cathrine Skaar (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere på barneskolen kan jobbe for best mulig tverrfaglig undervisning i naturfag, og hvilke utbytter tverrfaglig undervisning kan gi elever i norsk skole. Videre undersøkes ...