Skaperglede, engasjement og utforskertrang i den første skriveopplæringen
Description
Full text not available
Abstract
Med utgangspunkt i Kunnskapsløftet 2020 og overordnet del, har jeg ønsket å undersøke hvordan tre lærere reflekterer over skaperglede, engasjement og utforskertrang i den første skriveopplæringen. Målet er se på hvordan man kan ivareta elevenes glede ved skriveopplæringen, og at skriving skal være noe lystbetont. Ved å bruke intervju som metode for innhenting av datamateriale har jeg fått frem lærernes refleksjoner.
Avhandlingens teoretiske rammeverk tar for seg begrepene skaperglede, engasjement og utforskertrang. Forståelsen av disse begrepene basert på teori og funn, viser at det er store begreper og utfordrende å ta tak i. Gjennom momenter som meningsfull skriving, lek og samarbeidslæring finner jeg ut av hva lærerne forbinder med disse tre begrepene skaperglede, engasjement og utforsketrang fra overordnet del.