Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 1-7 på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 239
-
Dei stille ropa om hjelp til læring i klasserommet
(Master thesis, 2022)Problemstillinga for denne studien er; Korleis kan læraren etablere læringsfremmande relasjonar til elevar med stille åtferd? Bakgrunn for problemstillinga er at eg i praksis har erfart at det er ei underkommunisert ... -
Singing to enhance English language learning?
(Master thesis, 2022)Masteren har som forskningsspørsmål å utforske lærere og elevers tanker og meninger om temaet sang for å styrke engelsk språklæring i den norske skolen. Basert på intervjuer og en spørreundersøkelse finner studien at lærerne ... -
Target language use in the English classroom - A study of teachers' preferred approach to language acquisition
(Master thesis, 2022)This thesis will base its findings on responses from five English language teachers through semi-structured interviews. The aim of the research is to investigate what language teachers today believe is the most beneficial ... -
Betydningen av fremtidshåp i undervisning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Klimautfordringer og bærekraft er et tema som stadig fremkommer gjennom nyheter og andre medier. Nyhetene er ofte katastrofeorienterte og kan virke skremmende fordi utfordringene er så store og globale. Når disse utfordringene ... -
Elevaktiv undervisning: utjevning av kjønnsforskjeller
(Master thesis, 2022)Med et utvalg bestående av sju lærere har vi gjennomført kvalitative forskningsintervjuer, hvor det semistrukturerte intervjuet ble benyttet som metode. Målet med innsamlingen av materialet var å finne lærernes elevaktive ... -
«DET ER SÅ MYE VI KAN SOM VI IKKE FÅR BRUKT»
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven baserer seg på kvalitativ forskning gjennom et semistrukturert intervju. Informantene består av fem PP-rådgivere og fem lærere. Vi har arbeidet ut ifra problemstillingen: Hvordan opplever matematikklærere ... -
«Utfordrende elevatferd i skolen – hvordan skal jeg møte den?»
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg benyttet dokumentanalyse som metode. Jeg har analysert tre handlingsplaner som har som formål å forebygge utfordrende atferd i grunnskolen. Oppgaven bygger på problemstillingen «Hva sier ... -
Benyttelse av analoge og digitale skrivemedier i den viderekomne skriveopplæringen: En kvalitativ komparasjonsstudie om skrivelærlinger som har prestert på et høyt nivå i skriving
(Master thesis, 2022)Utviklingen av elevers skriveferdigheter er et av barneskolens viktigste oppdrag. I LK20 presiseres det at «skriving er et redskap for læring i alle fag, og gjennom å utvikle skriveferdigheten blir faglige ferdigheter ... -
Overgangen fra barnehage til skole : En kvalitativ studie av førsteklasselæreres meninger om en trygg overgang fra barnehage til skole, og deres erfaringer med sammenheng og samarbeid i overgangen
(Master thesis, 2022)Allerede med Reform 97 kom samarbeidets betydning for arbeidet med å skape en sammenheng mellom barnehage og skole, frem i lyset (Hogsnes, 2019, s. 48; St.meld. nr. 40 (1992–1993), s. 37). Samarbeidsprosjekter mellom ... -
Lærers opplevelse av å ha overgrepsutsatte elever
(Master thesis, 2022)Prosjektets formål er å se nærmere på hvordan lærere opplever det å arbeide med barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep; hvilke utfordringer lærere kan møte på i forbindelse med dette arbeidet, og hvilke muligheter ... -
Grammar presentation in English textbooks: A study of textbooks for Norwegian pupils in year 5
(Master thesis, 2022)Since the national curriculum LK20 recently came into effect, there are many new or revised editions of English textbooks available for the Norwegian market. This master’s thesis investigates the presentation of grammar ... -
Representation of BIPOC People in English Textbooks
(Master thesis, 2022)This master thesis has conducted a qualitative study of the visual representation of BIPOC people in English textbooks used in year 6 in Norwegian elementary schools. Four textbooks have been analyzed in this study from ... -
Semiotiske representasjoner i problemløsning
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet undersøker elevers arbeid med problemløsningsoppgaver på vertikale ikke-permanente flater i et valgrikt læringsmiljø. Hensikten er å få innsikt i elevers bruk av semiotiske representasjoner og ... -
Bevegelse i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Skolen er en arena for utdanning og læring og i overordnet del av læreplanen står det at «barn og unge er nysgjerrige og ønsker å oppdage og skape. I opplæringen skal elevene få rike muligheter til å utvikle engasjement ... -
Lekens aktualitet i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket jeg å undersøke lærernes erfaringer med leken knyttet opp mot elevers læring. Formålet med studien var å erverve meg kunnskap om, og innsikt i ... -
Temabasert begynneropplæring i naturfag
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien omfatter hvordan lærere på en skole i Sør-Norge opplever å jobbe tverrfaglig med naturfag i begynneropplæringen. Studiens problemstilling handler om hvordan lærerne jobber for å møte kompetansemålene ... -
Hva legger et utvalg matematikklærere i begrepet programmering og hvordan underviser de i programmering på 5-7 trinn?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg benyttet meg av en kvalitativ forskningsmetode med semi-strukturert intervju. Denne metoden ble brukt for å undersøke problemstillingen: Hva legger et utvalg matematikklærere i begrepet ... -
Lærerens erfaring med bruk av nonverbal kommunikasjon for å skape relasjon.
(Master thesis, 2022)Problemstilling Formålet med denne forskningsoppgaven er å belyse hva lærers erfaring med sin påvirkning av relasjonen gjennom nonverbale kommunikasjon er. Forskningsoppgaven vil belyse den positive og negative relasjonen ... -
Tilrettelegging av lek for elever med problematferd
(Master thesis, 2022)Lekens plass i begynneropplæringen og økningen av barn som av ulike grunner strever med sosiale og emosjonelle vansker, er aktuell tematikk i Norsk skole som også gis plass i mediebildet. Disse to fenomenene omtales til ... -
Lokalhistorie i praksis: En studie av fem læreres syn på lokalhistorie i møte med LK20
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere ser på bruken av lokalhistorie i undervisning, da i tråd med LK20. Oppgaven bygger på empirien som er samlet inn gjennom intervju på fire ulike skoler i Telemark. Prosjektets ...