Master i norskdidaktikk, deltid
Recent Submissions
-
Vurderingsskjemaer som respons i norskfaget
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan et utvalg elever på 10.trinn opplever vurderingsskjemaer som respons i skriveopplæringen i norskfaget. Gjennom storsatsningen vurdering for læring har kriterier og kjennetegn på ... -
Kritisk teksttilnærming for fagskolestudenter - En analyse av språklig og visuell kommunikasjon i nettsiden til Enova
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvilket potensial yrkesrelevante sakprosatekster har for kritisk leseopplæring ved fagskolens bygg- og anleggslinje. I dagens samfunn må man forholde seg til et stort ... -
Frå læreplan til praksis: Munnlege ferdigheiter i podkastar. Ein kvalitativ studie av korleis lærarar i vidaregåande skule vurderer munnlege ferdigheiter i elevproduserte podkastar i norskfaget
(Master thesis, 2023)I denne studien i norskdidaktikk undersøker eg korleis lærarar i vidaregåande skule vurderer munnlege ferdigheiter i elevproduserte podkastar i norskfaget. Det er òg problemstillinga for oppgåva, og tre forskingsspørsmål ... -
Hva er KI-literacy for Udir?
(Master thesis, 2023)Siden ChatGPT slo ned som lyn fra klar himmel 30. november 2022, har generative språkmodeller vært på agendaen i norsk skole. Masteroppgaven analyserer Udirs kompetansepakke Kunstig intelligens i skolen for å forstå hvordan ... -
Hva skal du gjøre, om det verste du kan tenke deg, faktisk skjer? En analyse av bildeboken Mørkt som danningsfortellling.
(Master thesis, 2023)Danningsfortellingen kjennetegnes av det narrative mønsteret hjemme – ute – hjem. Helten i fortellingen drar fra det trygge hjemmet til det utrygge ute. Der løses utfordringer og helten kan vende hjem igjen med en ny ... -
– Jeg føler ikke at det gjør så mye med motivasjonen, men jeg merker jo at jeg må lese mye nøyere når vi jobber på denne måten. Et aksjonsforskningsprosjekt om temabasert litteraturundervisning.
(Master thesis, 2023)Dette aksjonsforskningsprosjektet tar utgangspunkt i en opplevd didaktisk utfordring i norskfaget. Hvordan kan det skapes engasjement for å lese eldre skjønnlitterære tekster i skolen? Den tradisjonelle, historisk-kronologiske ... -
«Diskuter hvordan diktet tematiserer kulturmøter» En kritisk lesning av kulturmøter som tema i tre læreverk for norsk VG1
(Master thesis, 2023)I denne avhandlingen undersøker jeg hvordan temaet kulturmøter er presentert og kontekstualisert gjennom kapitler og tekstutvalg i tre læreverk for norskfaget på vg1. Det aktuelle kompetansemålet som danner bakgrunnen for ... -
Søppel eller ressurs? En studie av emballasje som ressurs for læring i norskfaget
(Master thesis, 2023)En sosialsemiotisk analyse av tre potetchipsposer. Analysen viser hvordan emballsje kan brukes som ressurs for læring i norskfaget. -
Hva mener du selv om hvordan vi kan ta imot og inkludere andre på en god måte? En studie av en eksamen for språklige minoriteter med kort botid i Norge
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan mening blir skapt i et eksamenssett i Norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Gjennom å bruke kritisk diskursanalyse og med et sosialsemiotisk syn på språk og ... -
Det var en gang et menneske
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven skal jeg nærlese de tre tegneseriene Survilo, Gissel og Palestina, og finne ut hvordan de bruker tegneseriens virkemidler til å framstille mennesker som opplever traumatiske og dramatiske hendelser. ... -
Responsgrupper på skrivedag
(Master thesis, 2022)I denne avhandlingen har jeg sett på responsgrupper på en skrivedag på ungdomstrinnet. I 2015 fulgte jeg en gruppe elever gjennom to skrivedager. Dagene var lagt opp prosessorientert og inndelt i faser, der respons var en ... -
Frels oss fra klimakrisen! Bibelallusjoner i Maja Lundes Bienes historie
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan romanen Bienes historie av Maja Lunde alluderer Bibelen. Jeg kartlegger og analyserer parallellfortellinger, ord og metaforer i romanen som er hentet fra Bibelen. -
Når fagsamtalen blir podkast: En kvalitativ studie av elevers perspektiv på eget norskfaglig læringsutbytte
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien i norskdidaktikk utforsker hvordan elever i tiende klasse beskriver sitt læringsutbytte i forbindelse med innspilling av podkast i norskundervisningen. I studien utforskes temaer knyttet til ... -
Fra skolestil til fagartikkel, Diskurser om skriving i videregående skole, 1885-2020
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven i norskdidaktikk handler om skriveopplæringen i norskfaget i videregående skole fra 1885-2020. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen Hvilke skrivediskurser kommer til uttrykk i læreplanene for ...