Kritisk teksttilnærming for fagskolestudenter - En analyse av språklig og visuell kommunikasjon i nettsiden til Enova
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvilket potensial yrkesrelevante sakprosatekster har for kritisk leseopplæring ved fagskolens bygg- og anleggslinje. I dagens samfunn må man forholde seg til et stort antall tekster, der også tekstmangfoldet stadig øker. Det er også en endring i tekstenes kompleksitet gjennom multimodalitet og muligheten til presentasjon på ulike digitale plattformer. Det krever at leseren har et kritisk blikk, og har opparbeidet seg kunnskap om kritisk bevissthet i møtet med tekster. Slik kunnskap kreves uansett alder og erfaringsbakgrunn.
Det teoretiske rammeverket bygger på sosialsemiotikk, multimodale tekster, kontekst, tekstkompetanse og kritisk literacy, identitetsdesign, voksenpedagogikk og yrkespedagogikk. For å utforske formålet med oppgaven har jeg gjennomført en semiotisk analyse av en digital, multimodal tekst. Analysen er ett illustrerende kasus der jeg har tatt for meg deler av nettsiden til statsforetaket Enova som forvaltes av Klima- og miljødepartementet. I analysen har jeg undersøkt metaforer og konnotasjoner i den multimodale nettsiden, og hvordan Enova bruker dette for å bygge sin merkevareidentitet. Deretter har jeg undersøkt om dette er en mulig inngang til kritisk lesing av yrkesrelevante tekster med sterk etos for fagskolestudenter. Analysen har tatt utgangspunkt i metaforer hentet fra de to kategoriene fremdrift og omsorg. Funnene kan overordnet vises gjennom to hovedpunkter: I teksten er fremdriftsmetaforene fremtredende og omsorgsmetaforene lite fremtredende. Dette gjelder både de språklige metaforene i den verbalspråklige delen av teksten, og de visuelle metaforene og konnotasjonene i bildene. I den tilhørende filmen er funnene mer sammensatt. Begge metaforkategoriene er nesten fraværende i det språklige innholdet presentert av voiceover, med unntak av omsorgsmetaforen som er fremtredende i stemmens lydbilde. I det visuelle i filmen er både fremdriftsmetaforene og omsorgsmetaforene svært fremtredende.
Analysen og funn er knyttet opp mot teori, og danner grunnlaget for drøfting og didaktisk refleksjon om hvorfor multimodale, yrkesrelevante sakprosatekster kan være en ressurs i arbeidet med kritisk lesing for fagskolestudenter. Oppgaven viser behovet for kritisk lesing i fagskolen, og at arbeid med kommunikasjonen i Enovas nettside kan være en god innfallsport for et slikt arbeid. Videre viser oppgaven at dannelsesperspektivet også må inn i fagskolen for å legge til rette for livslang læring for voksne profesjonsutøvere. Her er kommunikasjonsemnet en viktig bidragsyter på bygg- og anleggslinja. Arbeid med metaforer og konnotasjoner i «Om Enova» er en pedagogisk ressurs i studentenes arbeid til økt forståelse, kunnskap og ikke minst dannelse og livslang læring.