Blar i Master i grunnskolelærerutdanning, overgangsmaster for trinn 5-10 (Notodden, heltid) på tittel
Viser treff 9-19 av 19
-
How do the core curriculum and the English subject curriculum in LK20 enhance a plurilingual approach to language learning?
(Master thesis, 2021)The premise of this thesis is that the core curriculum and the English subject curriculum in Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) contain a form of plurilingualism (see this thesis ch. 1.1). This thesis is a ... -
I landskapet mellom rutiner, kommunikasjon og autonomi
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien var å se nærmere på hvordan lærere på ulike trinn gjennom hele grunnskoleløpet, samt avdelingsledere og rektor, reflekterer rundt egen bruk av resultatene fra nasjonale prøver i engelsk. Studien ble ... -
Innramming av skriveoppgaver på ungdomstrinnet: Hvordan innrammes skriveoppgavene i kapitlene om argumenterende tekster i Fabel 8 og Kontekst 8 - 10, og på hvilken måte legger oppgavene til rette for elevenes skriving av argumenterende tekster?
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og formål: Denne masteroppgaven handler om innramming av argumenterende skriveoppgaver i norskfaget for ungdomstrinnet. Forskning har vist at mange elever sliter med å skrive argumenterende, og at det er gjort ... -
Kjønn og likestilling i samfunnsfag. Et utvalg læreres tanker om kjønn og likestilling som tema og verdi i samfunnsfaget
(Master thesis, 2021)Masteroppgavens tema er læreres tanker om kjønn og likestilling som tema og verdi i samfunnsfag. Bakgrunnen for problemstillingen er mitt ønske om at elever skal føle seg ivaretatt og at undervisningen er tilpasset hver ... -
Klimamedvirkning i praksis
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens formål er å svare på problemstillingen: «Hvilke følelser har ungdomsskoleelever knyttet til klimaendringene, og hvordan vil medvirkning til klimaløsninger påvirke ungdommene?» I norsk utdanning og skole ... -
Kontroversielle holdninger og handlinger: En kvalitativ studie av hvordan lærere håndterer elevers kontroversielle holdninger og handlinger
(Master thesis, 2020)Temaet i denne studien er læreres forhold til elevers kontroversielle holdninger og handlinger, óg formålet har vært å undersøke problemstillingen: Hvordan håndterer lærere elevers kontroversielle holdninger og handlinger. ... -
Livsmestring og relasjonskompetanse i skolen
(Master thesis, 2022)Denne studien har vært en del av BRIDGES prosjektet. Det har blitt utdelt en spørreundersøkelse, hvor 906 grunnskolelærere fra ulike regioner i Norge har svart på spørsmål knyttet til de tverrfaglige temaene. Denne oppgaven ... -
Multilingual middle school students’ perception of their own language use while gaming
(Master thesis, 2022)Recent studies show that language teachers lack knowledge of and do not include other languages besides English and Norwegian in Norwegian classrooms and that there still seems to be a monolingual idea that dominates in ... -
Muntlighet og demokrati. Om forholdet mellom muntlige ferdigheter og demokratiopplæring i samfunnsfag
(Master thesis, 2021)Å kvalifisere elevene gjennom opplæring i de grunnleggende ferdighetene og å danne elevene til gode fungerende borgere som kan opprettholde og styrke demokratiet, er to grunnleggende oppgaver for den norske skolen. Finnes ... -
Skolens danningsoppdrag etter Fagfornyelsen. En kvalitativ undersøkelse av læreres opplevelse av skolens danningsoppdrag
(Master thesis, 2021)Temaet i denne masteroppgaven er danningsbegrepet og hvordan lærere opplever skolens danningsoppdrag. En av grunnene til at jeg ville skrive om danning i denne oppgaven er fordi jeg satt med et inntrykk av at meningsinnholdet ... -
Teaching About Whiteness and the Complexity of Racism Through To Kill a Mockingbird
(Master thesis, 2021)This thesis will explore the complexity of racism and whiteness through the beloved canonical novel, To Kill a Mockingbird by Harper Lee. Over the last years there have been many critical voices regarding the status of ...