Muntlighet og demokrati. Om forholdet mellom muntlige ferdigheter og demokratiopplæring i samfunnsfag
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2988604Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Å kvalifisere elevene gjennom opplæring i de grunnleggende ferdighetene og å danne elevene til gode fungerende borgere som kan opprettholde og styrke demokratiet, er to grunnleggende oppgaver for den norske skolen. Finnes det en sammenheng mellom disse to oppgavene? Muntlighet er en av de fem grunnleggende ferdighetene. Denne oppgaven vil utforske sammenhengen mellom opplæringen i muntlighet og demokratiopplæringen.
Hva er egentlig muntlighet i samfunnsfag? Hvordan jobber samfunnsfagslærerne med muntlighetsopplæringen? Hvordan jobber lærerne for å skape gode demokratiske borgere? Hvordan oppfatter lærere sammenhengen mellom muntlige ferdigheter og demokratiopplæring? Hvordan kan dette komme til uttrykk i samfunnsfagundervisningen? Dette er spørsmål som blir tatt opp, problematisert og forsøkt besvart i denne oppgaven.
Oppgaven vil tegne et bilde av en mulig endring av praksisen til lærere rundt opplæring av muntlighet og deres bevissthet rundt denne opplæringen. Samtidig vil jeg drøfte hvorvidt de ser opplæring i muntlighet i sammenheng med demokratiopplæringen og på hvilken måte.