Master i grunnskolelærerutdanning, overgangsmaster for trinn 5-10 (Notodden, heltid)
Recent Submissions
-
Authentic literature in “Kunnskapsløftet 2020”
(Master thesis, 2023)This paper examines how teachers relate to and use authentic literature after the implementation of "Kunnskapsløftet 2020" by using semi-structured interviews as a method. We discuss our findings in light of the role ... -
Klimamedvirkning i praksis
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens formål er å svare på problemstillingen: «Hvilke følelser har ungdomsskoleelever knyttet til klimaendringene, og hvordan vil medvirkning til klimaløsninger påvirke ungdommene?» I norsk utdanning og skole ... -
I landskapet mellom rutiner, kommunikasjon og autonomi
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien var å se nærmere på hvordan lærere på ulike trinn gjennom hele grunnskoleløpet, samt avdelingsledere og rektor, reflekterer rundt egen bruk av resultatene fra nasjonale prøver i engelsk. Studien ble ... -
Democracy & Citizenship in Subject English through two Dystopian Novels by Ernest Cline: With Intercultural Competence as a Key Component
(Master thesis, 2022)This thesis uses literature to examine Ready Player One (2011) and Ready Player Two (2020) by Ernest Cline in connection to the educational value of democracy and participation, in connection to the interdisciplinary topic ... -
Multilingual middle school students’ perception of their own language use while gaming
(Master thesis, 2022)Recent studies show that language teachers lack knowledge of and do not include other languages besides English and Norwegian in Norwegian classrooms and that there still seems to be a monolingual idea that dominates in ... -
Fra ideén om, til utvikling av demokratisk medborger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er knyttet til forskningsprosjektet BRIDGES, og formålet med denne studien er å undersøke i hvilken grad undervisningen om og hvordan demokrati og medborgerskap eksisterer i de forskjellige nivåene av ... -
Livsmestring og relasjonskompetanse i skolen
(Master thesis, 2022)Denne studien har vært en del av BRIDGES prosjektet. Det har blitt utdelt en spørreundersøkelse, hvor 906 grunnskolelærere fra ulike regioner i Norge har svart på spørsmål knyttet til de tverrfaglige temaene. Denne oppgaven ... -
Kjønn og likestilling i samfunnsfag. Et utvalg læreres tanker om kjønn og likestilling som tema og verdi i samfunnsfaget
(Master thesis, 2021)Masteroppgavens tema er læreres tanker om kjønn og likestilling som tema og verdi i samfunnsfag. Bakgrunnen for problemstillingen er mitt ønske om at elever skal føle seg ivaretatt og at undervisningen er tilpasset hver ... -
Skolens danningsoppdrag etter Fagfornyelsen. En kvalitativ undersøkelse av læreres opplevelse av skolens danningsoppdrag
(Master thesis, 2021)Temaet i denne masteroppgaven er danningsbegrepet og hvordan lærere opplever skolens danningsoppdrag. En av grunnene til at jeg ville skrive om danning i denne oppgaven er fordi jeg satt med et inntrykk av at meningsinnholdet ... -
Muntlighet og demokrati. Om forholdet mellom muntlige ferdigheter og demokratiopplæring i samfunnsfag
(Master thesis, 2021)Å kvalifisere elevene gjennom opplæring i de grunnleggende ferdighetene og å danne elevene til gode fungerende borgere som kan opprettholde og styrke demokratiet, er to grunnleggende oppgaver for den norske skolen. Finnes ... -
How do the core curriculum and the English subject curriculum in LK20 enhance a plurilingual approach to language learning?
(Master thesis, 2021)The premise of this thesis is that the core curriculum and the English subject curriculum in Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) contain a form of plurilingualism (see this thesis ch. 1.1). This thesis is a ... -
"Det er ikke vits å vise dem enda tydeligere at du er annerledes, det ser de av seg selv" Identitetsteoretiske og didaktiske perspektiver på "Gul bok" (2020) av Zeshan Shakar
(Master thesis, 2021)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er identitet og problemstillingen jeg forsøker å svare på lyder som følger: «Hvilken identitetstematikk blir belyst i Gul bok (2020) av Zeshan Shakar og hvorfor er boka aktuell ... -
"Barn skaper mirakler når de leser": En studie av hvordan leseopplevelse fremmes i læreplanen
(Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er leseopplevelse i læreplanen. Denne studiens problemstilling er derfor hvordan fremstilles leseopplevelse i LK20 og hvilke litteraturdidaktiske muligheter gir denne fremstillingen? Bakgrunnen for ... -
ESL-learning in Norwegian public schools and Steiner schools: A comparison of pedagogical ideas and curricula
(Master thesis, 2021)This study examines different views and perspectives on ESL-learning in public schools and Steiner schools in Norway. I have chosen to compare Norwegian comprehensive schools and Steiner schools due to a longstanding ... -
Adolescents’ attitudes on Extramural English: A study of 10th grader’s use of English inside and outside the classroom
(Master thesis, 2021)Når kontakten med verden rundt oss blir mer tilgjengelig, blir eksponeringen for engelsk utenfra. Engelsk språkopplæring skjer ikke bare i klasserommet lenger. Gjennom forskningsspørsmålet Hvilke holdninger har studentene ... -
Teaching About Whiteness and the Complexity of Racism Through To Kill a Mockingbird
(Master thesis, 2021)This thesis will explore the complexity of racism and whiteness through the beloved canonical novel, To Kill a Mockingbird by Harper Lee. Over the last years there have been many critical voices regarding the status of ... -
Innramming av skriveoppgaver på ungdomstrinnet: Hvordan innrammes skriveoppgavene i kapitlene om argumenterende tekster i Fabel 8 og Kontekst 8 - 10, og på hvilken måte legger oppgavene til rette for elevenes skriving av argumenterende tekster?
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og formål: Denne masteroppgaven handler om innramming av argumenterende skriveoppgaver i norskfaget for ungdomstrinnet. Forskning har vist at mange elever sliter med å skrive argumenterende, og at det er gjort ... -
Gaming as a Tool in English Language Teaching What is Game-based Learning, and how do teachers experience digital games as an educational tool?
(Master thesis, 2021)Helga Dís Ísfold Sigurdardóttir states that we need to take gaming seriously and that gaming should be given more space in today’s classrooms (Johansen, 2019). But what does gaming in the classroom look like? The aim of ... -
Kontroversielle holdninger og handlinger: En kvalitativ studie av hvordan lærere håndterer elevers kontroversielle holdninger og handlinger
(Master thesis, 2020)Temaet i denne studien er læreres forhold til elevers kontroversielle holdninger og handlinger, óg formålet har vært å undersøke problemstillingen: Hvordan håndterer lærere elevers kontroversielle holdninger og handlinger. ...