Show simple item record

dc.contributor.authorEik, Liv Torunn
dc.contributor.authorLyberg, Anne Marit
dc.contributor.authorWittek, Anne Line
dc.date.accessioned2021-02-25T09:10:52Z
dc.date.available2021-02-25T09:10:52Z
dc.date.created2020-10-19T17:59:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationEik, L. T., Lyberg, A., & Wittek, A. L. (2020). Kollegaveiledning i “Teacher support teams”: En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning? . Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 5(1), e3041.en_US
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2730272
dc.description.abstractStudien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TSTs) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos lærere i høyere utdanning. Forskningsspørsmålene er: • Hvilke utfordringer og temaer blir tatt opp i teamene? • Hvilket læringsutbytte rapporterer universitetslærerne fra sin deltakelse? Studien har et kvalitativt og utforskende design og bygger på fire fokusgruppeintervjuer med 16 deltakere fra to ulike fakulteter. Resultatene viser at arbeid i TST fører til kollektiv læring og mindre faglig isolasjon. Lærerne gir uttrykk for stort læringsutbytte. Deltakere i grupper på tvers av fakultetene er mest fornøyd. Studien konkluderer med at kollegial veiledning kan være en egnet metode for læreres profesjonskvalifisering og for kvalitetsutvikling i høyere utdanning og skape motvekt til den individuelle kulturen som ofte preger undervisningsarbeidet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 The author(s).en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalNORDVEI - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3041
dc.identifier.cristin1840671
dc.source.articlenumbere3041en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal