Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEik, Liv Torunn
dc.contributor.authorLyberg, Anne Marit
dc.contributor.authorWittek, Anne Line
dc.date.accessioned2021-02-25T09:10:52Z
dc.date.available2021-02-25T09:10:52Z
dc.date.created2020-10-19T17:59:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationEik, L. T., Lyberg, A., & Wittek, A. L. (2020). Kollegaveiledning i “Teacher support teams”: En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning? . Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 5(1), e3041.en_US
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2730272
dc.description.abstractStudien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TSTs) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos lærere i høyere utdanning. Forskningsspørsmålene er: • Hvilke utfordringer og temaer blir tatt opp i teamene? • Hvilket læringsutbytte rapporterer universitetslærerne fra sin deltakelse? Studien har et kvalitativt og utforskende design og bygger på fire fokusgruppeintervjuer med 16 deltakere fra to ulike fakulteter. Resultatene viser at arbeid i TST fører til kollektiv læring og mindre faglig isolasjon. Lærerne gir uttrykk for stort læringsutbytte. Deltakere i grupper på tvers av fakultetene er mest fornøyd. Studien konkluderer med at kollegial veiledning kan være en egnet metode for læreres profesjonskvalifisering og for kvalitetsutvikling i høyere utdanning og skape motvekt til den individuelle kulturen som ofte preger undervisningsarbeidet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 The author(s).en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalNORDVEI - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3041
dc.identifier.cristin1840671
dc.source.articlenumbere3041en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal