dc.contributor.author | Mortensen-Buan, Anne-Beathe | |
dc.contributor.author | Furumo, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2020-04-29T07:39:25Z | |
dc.date.available | 2020-04-29T07:39:25Z | |
dc.date.created | 2020-04-28T13:54:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Mortensen-Buan, A.-B., & Furumo, M. (2020). Skjønnlitteraturen og elevleseren – en undersøkelse av en lærers modellering av litterær faglighet og elevens engasjement i arbeidet med Hamlet. I N. Elf, T. Høegh, K. Kabel, E. Krogh, A. Piekut, & H. Rørbech (red.), Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag. (s. 125-140). Odense:: Syddansk Universitetsforlag. | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-87-408-3300-3 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2652855 | |
dc.description.abstract | Denne undersøkelsen har for det første som mål å undersøke hvordan litteraturfaglighet og engasjement kommer til uttrykk i en klasse som arbeider med Shakespeares Hamlet. For det andre å undersøke om den litteraturfagligheten elevene tilbys, kan ha betydning for elevenes engasjement i arbeidet med teksten. Vi har benyttet observasjoner og samtaler med elever, samt analysert lesespørsmål knyttet til verket. Et hovedpoeng i diskusjonen er skillet mellom en kontekstorientert og analytisk lesemåte, og en elevorientert lesemåte. Vi oppsummerer med at kulturen for lesing i den gitte klassen er preget av en elevorientert og utforskende lesemåte der elevene inviteres til å trekke inn egne erfaringer og følelser i leseprosessen, men uten å miste teksten av syne. Videre oppsummerer vi med at en slik litteraturfaglighet kanskje kan bidra til at elever ikke opplever faglighetens grenser som uoverkommelige og faget som fremmed og distansert. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Syddansk Universitetsforlag | en_US |
dc.relation.ispartof | Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Skjønnlitteraturen og elevleseren – en undersøkelse av en lærers modellering av litterær faglighet og elevenes engasjement i arbeidet med Hamlet | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020: Forfatterne, Syddansk Universitetsforlag og Nordisk Netværk for Modersmålsdidaktisk Forskning. | en_US |
dc.source.pagenumber | 125-140 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1808465 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |